DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Wasilewska, Dagmara | - |
dc.date.accessioned | 2020-02-25T14:52:17Z | - |
dc.date.available | 2020-02-25T14:52:17Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | Adeptus, Nr 13 (2019), art. no 1625 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2300-0783 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/12777 | - |
dc.description.abstract | Przedmiotem artykułu jest rola i znaczenie paradoksów w myśli filozoficznej i mistyce teologa wisznuizmu bengalskiego – Dźiwy Goswamina (XVI w.). Sytuuje on swój system w obrębie szkoły wedanty, w której główną kategorią odróżniającą jej nurty i decydującą o ich specyfice
jest relacja pomiędzy absolutem a światem zjawiskowym i człowiekiem. U Goswamina będzie to relacja jednoczesnej tożsamości i odrębności (bhedābheda) powyższych kategorii,
dookreślona słowem acintya – „niedostępna rozumowi” – co dodatkowo uwydatnia ten ontologiczny paradoks. Chociaż doktrynalnie najistotniejszy, nie jest to jednak jedyny paradoks w myśli Goswamina. Poprzez przyjęcie tej nadrzędnej tezy metafizycznej powstało bowiem wiele innych aporii, między innymi dotyczących natury duszy, problemu wcielenia, a także koncepcji bhakti (nabożnego oddania dla bóstwa) oraz wyzwolenia (mukti), które następnie Goswamin stara się rozwiązać w swoim najważniejszym traktacie filozoficznym – Szatsandarbhsze. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/ | * |
dc.subject | filozofia indyjska | pl_PL |
dc.subject | paradoks | pl_PL |
dc.subject | wisznuizm bengalski | pl_PL |
dc.subject | Dźiwa Goswamin (1517–1608) | pl_PL |
dc.title | Paradoksy w Dźiwy Goswamina koncepcji duszy, drogi do doskonałości oraz wyzwolenia | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.relation.journal | Adeptus | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.11649/a.1625 | - |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.)
|