Abstrakt: | Problemem badawczym podjętym w artykule jest wątek polskiej migracji (Polaków
wyjeżdżających z Polski i powracających do kraju po latach) uwidoczniony
w kinie polskim po 1989 roku. Chcę sobie zadać pytania dotyczące motywów towarzyszących
migracji i związanych z tym różnych jej rodzajów (polityczna, ekonomiczna,
socjo-cywilizacyjna). Chodzi mi także o tropienie relacji pomiędzy filmem, realną
przestrzenią kulturową i jednostkowym doświadczeniem i tożsamością, a przy tym
o rozpoznanie różnych strategii reżyserów w podejściu do omawianej problematyki:
od wyrażania „tragedii migracji” do euforii związanej z nowymi możliwościami
ekonomicznymi i egzystencjalnymi. Zamierzam także podjąć kwestie dotyczące tego,
jak narracje migracyjne wyrażają specyfikę polskiej transformacji oraz na ile ujawniają
cechy medialnych dyskursów o niej. Przedmiotem analizy są filmy fabularne z lat dziewięćdziesiątych (300 mil do nieba reż. M. Dejczer, 1989; Ostatni prom reż. W.
Krzystek, 1989; Przeklęta Ameryka reż. K. Tchórzewski, 1991; Trzy kolory: Biały reż. K.
Kieślowski, 1994; Szczęśliwego Nowego Jorku rez. J. Zaorski, 1997, i in.). |