http://hdl.handle.net/20.500.12128/13376
Tytuł: | Koncepcje kształcenia dzieci i ich nauczycieli w twórczości Ryszarda Więckowskiego - recenzja |
Autor: | Szuścik, Urszula |
Słowa kluczowe: | edukacja wczesnoszkolna; Ryszard Więckowski; recenzja; kształcenie językowe; pedagogika |
Data wydania: | 2018 |
Źródło: | Cieszyński Almanach Pedagogiczny, T. 4 (2018), s. 155-159 |
Abstrakt: | Edukacja wczesnoszkolna, czy inaczej – nauczanie początkowe obejmujące klasy I–III, w polskim systemie szkolnictwa stanowi formę zintegrowanego kształcenia. W jego założeniach programowych sposób przekazywania wiedzy oraz kształtowania umiejętności i postaw dostosowuje się do aktywności typowej dla dziecka w tym wieku. Program nauczania umożliwia dzieciom poznawanie środowiska i świata – zarówno w jego złożoności, jak i jedności. Do celów tej wczesnej edukacji zalicza się m.in.: nabywanie umiejętności czytania, pisania, wypowiadania się, radzenia sobie z elementarnymi działaniami arytmetycznymi, kształtowanie nawyków społecznego funkcjonowania. Zwraca się też uwagę na rozwijanie możliwości poznawczych uczniów, ułatwiających im coraz dojrzalsze rozumienie świata. Istotne jest rozbudzenie wrażliwości moralnej i estetycznej, umacnianie u dziecka poczucia własnej wartości, wzmacnianie poczucia przynależności narodowej, kulturowo‑ etnicznej. Poza tym zwraca się również uwagę na przekształcanie motywacji dziecka – początkowo spontanicznej – w motywację świadomą oraz przygotowuje dziecko do wykonywania zadań wymagających systematycznego wysiłku (Fragment tekstu). |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/13376 |
ISSN: | 2300-3006 2353-0898 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WSiNoE) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Szuscik_Koncepcje_ksztalcenia_dzieci.pdf | 263,81 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons