DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Barakońska, Liliana | - |
dc.date.accessioned | 2020-05-05T06:53:06Z | - |
dc.date.available | 2020-05-05T06:53:06Z | - |
dc.date.issued | 2002 | - |
dc.identifier.citation | "Er(r)go" (2002), Nr 4, z. 1, s. 59-69 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2544-3186 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/13804 | - |
dc.description.abstract | Jednym z wielkich projektów retoryki doby Renesansu jest ten wyłożony przez
Erazma z Rotterdamu, w którym myśliciel, uciekając się do metafory trawiennej, postuluje
wytworzenie nowego, oryginalnego i indywidualnego stylu nie tyle po- przez samo czytanie literatury
klasycznej, ile, jak podkreśla, poprzez jej trawienie. Tak więc, wypracowanie nowego stylu jest
uwarunkowane uprzednią lekturą no- szącą znamiona trawienia.
Tym właśnie założeniem kieruje się Robert Burton, kiedy po opublikowaniu swej Anatomii melancholii
w 1621 roku nie przerywa pisania, ale czerpiąc z in- nych dzieł - cytując za nimi,
zapożyczając z nich, bądź streszczając je - stale rozszerza własne. Tak więc, każde następne
wydanie Anatomii (1624, 1628, 1632, 1638 oraz pośmiertne z 1651 zawierające poprawki autora) jest
zmienione: nic zeń nie zostaje wykreślone, natomiast nowe lektury pozostawiają ślad w postaci
nadwyżki pisma. Powołując się na autorytet Seneki, Burton opisuje ów proces" [...] (fragm.) | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Robert Burton | pl_PL |
dc.subject | jedzenie | pl_PL |
dc.subject | sztuka | pl_PL |
dc.subject | Anatomia melancholii | pl_PL |
dc.title | Okruchy : o książkach i strawie | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.)
|