Abstrakt: | Można powiedzieć, że już sam tytuł wydanej 14 września 1998 r. przez Jana Pawła II encykliki - Fides et ratio1, jest jednym z najważniejszych dylematów, z jakimi mieli od samego początku do czynienia Ojcowie Kościoła. Pierwsi chrześcijanie, ich ewangeliczna „wiara”, stanęły wobec szerokiego zjawiska „ludzkiej mądrości”, a w szczególności bardzo zróżnicowanej i wyrafinowanej filozofii starożytnej. Problem ten znajduje się również w encyklice Jana Pawła II Fides et ratio. Co więcej - w dokumencie tym nawet jego „podtytuły” pochodzą z dorobku patrystycznego. Świadczą o tym m.in. takie określenia jak: Credo ut intellegam2, Intellego ut credam3, czy problemy wzajemnej relacji „myśli i wiary”, współbrzmienia słowa Bożego z „mądrościowym charakterem samego człowieka”4. Nie jest też czymś zaskakującym, że Jan Paweł II nie waha się porównać sytuacji Kościoła w dzisiejszym społeczeństwie do tego, w jakim żyli i działali Ojcowie... |