DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Szymik, Eugeniusz | - |
dc.contributor.author | Kováčová, Zuzana | - |
dc.date.accessioned | 2020-05-06T11:17:42Z | - |
dc.date.available | 2020-05-06T11:17:42Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.citation | "Journal of Modern Science" Vol. 35, nr 4 (2017), s. 65-76 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2391-789X | - |
dc.identifier.issn | 1734-2031 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/13853 | - |
dc.description.abstract | The article makes the reader familiar with the most important and most
interesting theatrical and quasi-theatrical forms, methods and techniques used in
contemporary Polish schools. It begins with description of the simplest ones helping
to develop the so-called ‘living word culture’ (e.g. narrating aloud, reading aloud,
reciting, reading with roles assigned) Further, stage adaptations and modern forms
of work utilising student-activating methods such as: drama games, inscenised trial,
’theatrical-literary workshop’, and drama are described. After T. Samulczyk-Pawluk,
the following contemporary theatrical forms are listed as well: self-made theatre,
doll theatre, objects theatre, poetry theatre, pantomime, plastic theatre, theatre of
propositions, small forms theatre.
The article contains a discussion of theatrical and quasi-theatrical forms in an
early school education teacher’s work. These can to a large extent catalyse a pupil’s
creative expression, which in turn allows him better to understand the text being
discussed in class or play his part. Artykuł przybliża czytelnikowi najważniejsze i najciekawsze formy, metody
i techniki teatralne i parateatralne stosowane we współczesnej szkole w Polsce, od
najprostszych, które kształcą tzw. kulturę żywego słowa (np. głośne opowiadanie
[gawędę], głośne czytanie, recytację, czytanie z podziałem na role), przez inscenizacje,
do nowoczesnych form pracy, z wykorzystaniem metod aktywizujących, takich
jak: gry dramatyczne, sąd inscenizowany, „warsztaty teatralno-literackie” i drama.
Wyróżniono również (za T. Samulczyk-Pawluk) następujące współczesne formy teatralne:
teatr samorodny, teatr lalek, teatr przedmiotów, teatr poezji, pantomima, teatr
plastyczny, teatr propozycji, teatr małych form.
W artykule wskazano jedną z najciekawszych form teatralnych stosowanych
w szkołach słowackich – dramatyczne wychowanie.
Specyfikę artykułu stanowi omówienie zagadnienia związanego z rolą form teatralnych
i parateatralnych w pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, które
mają duży wpływ na wyzwolenie ekspresji twórczej ucznia, co pozwala mu lepiej
zrozumieć omawiany tekst literacki czy budować rolę. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | theatrical and quasi-theatrical forms in Poland | pl_PL |
dc.subject | early school education | pl_PL |
dc.subject | formy teatralne i parateatralne w Polsce | pl_PL |
dc.subject | polonistyczna edukacja wczesnoszkolna | pl_PL |
dc.title | Theatrical and quasi-theatrical forms in first stages of school education in Poland | pl_PL |
dc.title.alternative | Formy teatralne i parateatralne w polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej w Polsce | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.13166/jms/84816 | - |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS)
|