Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/13853
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSzymik, Eugeniusz-
dc.contributor.authorKováčová, Zuzana-
dc.date.accessioned2020-05-06T11:17:42Z-
dc.date.available2020-05-06T11:17:42Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citation"Journal of Modern Science" Vol. 35, nr 4 (2017), s. 65-76pl_PL
dc.identifier.issn2391-789X-
dc.identifier.issn1734-2031-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/13853-
dc.description.abstractThe article makes the reader familiar with the most important and most interesting theatrical and quasi-theatrical forms, methods and techniques used in contemporary Polish schools. It begins with description of the simplest ones helping to develop the so-called ‘living word culture’ (e.g. narrating aloud, reading aloud, reciting, reading with roles assigned) Further, stage adaptations and modern forms of work utilising student-activating methods such as: drama games, inscenised trial, ’theatrical-literary workshop’, and drama are described. After T. Samulczyk-Pawluk, the following contemporary theatrical forms are listed as well: self-made theatre, doll theatre, objects theatre, poetry theatre, pantomime, plastic theatre, theatre of propositions, small forms theatre. The article contains a discussion of theatrical and quasi-theatrical forms in an early school education teacher’s work. These can to a large extent catalyse a pupil’s creative expression, which in turn allows him better to understand the text being discussed in class or play his part. Artykuł przybliża czytelnikowi najważniejsze i najciekawsze formy, metody i techniki teatralne i parateatralne stosowane we współczesnej szkole w Polsce, od najprostszych, które kształcą tzw. kulturę żywego słowa (np. głośne opowiadanie [gawędę], głośne czytanie, recytację, czytanie z podziałem na role), przez inscenizacje, do nowoczesnych form pracy, z wykorzystaniem metod aktywizujących, takich jak: gry dramatyczne, sąd inscenizowany, „warsztaty teatralno-literackie” i drama. Wyróżniono również (za T. Samulczyk-Pawluk) następujące współczesne formy teatralne: teatr samorodny, teatr lalek, teatr przedmiotów, teatr poezji, pantomima, teatr plastyczny, teatr propozycji, teatr małych form. W artykule wskazano jedną z najciekawszych form teatralnych stosowanych w szkołach słowackich – dramatyczne wychowanie. Specyfikę artykułu stanowi omówienie zagadnienia związanego z rolą form teatralnych i parateatralnych w pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, które mają duży wpływ na wyzwolenie ekspresji twórczej ucznia, co pozwala mu lepiej zrozumieć omawiany tekst literacki czy budować rolę.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjecttheatrical and quasi-theatrical forms in Polandpl_PL
dc.subjectearly school educationpl_PL
dc.subjectformy teatralne i parateatralne w Polscepl_PL
dc.subjectpolonistyczna edukacja wczesnoszkolnapl_PL
dc.titleTheatrical and quasi-theatrical forms in first stages of school education in Polandpl_PL
dc.title.alternativeFormy teatralne i parateatralne w polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej w Polscepl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.identifier.doi10.13166/jms/84816-
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Szymik_Theatrical_and_quasi-theatrical_forms_in_first_stages_of_school_education.pdf395,85 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons