DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Kluczek, Agata A. | - |
dc.date.accessioned | 2020-06-18T12:00:13Z | - |
dc.date.available | 2020-06-18T12:00:13Z | - |
dc.date.issued | 2011 | - |
dc.identifier.citation | Notae Numismaticae, T. 6 (2011) s. 103-122 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1426-5435 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/14617 | - |
dc.description.abstract | Cechą wyróżniającą monety bite w imieniu Klaudiusza II Gockiego (268—270) w mennicy w Antiochii jest odwoływanie się w ich wyobrażeniach do sankcji, protekcji oraz ingerencji wielu bogów W legendach rewersowych lub w ikonografii przywołano ich aż siedemnastu. Tak bogata ich reprezentacja na produktach z jednego ośrodka menniczego nie znajduje analogii w mennictwie innych Iii-wiecznych władców rzymskich,
a także w mennictwie samego Klaudiusza II pochodzącym z innych mennic pracujących w okresie jego rządów.
Można wskazać trzy sposoby kreowania wyobrażeń rewersowych tych monet antiocheńskich.
Po pierwsze, wprowadzono sylwetki bogów do ikonografii monet opatrzonych napisami znanymi już i popularnymi w mennictwie imperialnym, ale dotąd ilustrowanymi za pomocą innych motywów. Charakterystyczne w tym mennictwie antiocheńskim były zwłaszcza wyobrażenia bóstw łączonych w pary męsko-żeńskie. Po
drugie, obok sylwetek bogów znanych w mennictwie imperialnym zamieszczono zupełnie nowe legendy. Po trzecie, wykorzystując wyobrażenie Kabira oraz odnoszącą się do niego legendę, stworzono oryginalny w tym mennictwie typ DEO CABIRO. Przyczyny, które mogły wpłynąć na zamieszczenie na monetach bitych w Antiochii
niekonwencjonalnych wyobrażeń, w dodatku tworzących dosyć jednorodną grupę,
były złożone. Wśród nich wymienia się, charakterystyczne dla schyłku lat 60. III w.,
i to przede wszystkim dla wschodnich rubieży państwa rzymskiego, niebezpieczeństwo
najazdów gockich i groźbę zarazy. Tu doszukać się można czynników natury religijnej,
czyli odwoływania się do pomocy boskiej w sytuacji trudnej, wiązanej z tymi zagrożeniami.
U genezy niektórych z wyobrażeń tkwić mogły także powody natury politycznej.
Niektóre z owych monet wiąże się bowiem z inicjatywami i kontrolą nad Antiochią
Zenobii i Waballata palmyreńskich, do których czyniono aluzje w ikonografii rewersowej.
Podkreślić także trzeba atrakcyjność impulsów płynących z mennictwa prowincjonalnego.
To one zapewne spowodowały powstanie tytułowych monet dedykowanych
deo Cabiro. | pl_PL |
dc.language.iso | fr | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Kabir | pl_PL |
dc.subject | monety | pl_PL |
dc.subject | Antiochia | pl_PL |
dc.subject | mennictwo antiocheńskie | pl_PL |
dc.title | DEO CABIRO : a propos des monnaies au nom de Claude II le Gothique frappees a Antioche | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.)
|