Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/14617
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKluczek, Agata A.-
dc.date.accessioned2020-06-18T12:00:13Z-
dc.date.available2020-06-18T12:00:13Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.citationNotae Numismaticae, T. 6 (2011) s. 103-122pl_PL
dc.identifier.issn1426-5435-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/14617-
dc.description.abstractCechą wyróżniającą monety bite w imieniu Klaudiusza II Gockiego (268—270) w mennicy w Antiochii jest odwoływanie się w ich wyobrażeniach do sankcji, protekcji oraz ingerencji wielu bogów W legendach rewersowych lub w ikonografii przywołano ich aż siedemnastu. Tak bogata ich reprezentacja na produktach z jednego ośrodka menniczego nie znajduje analogii w mennictwie innych Iii-wiecznych władców rzymskich, a także w mennictwie samego Klaudiusza II pochodzącym z innych mennic pracujących w okresie jego rządów. Można wskazać trzy sposoby kreowania wyobrażeń rewersowych tych monet antiocheńskich. Po pierwsze, wprowadzono sylwetki bogów do ikonografii monet opatrzonych napisami znanymi już i popularnymi w mennictwie imperialnym, ale dotąd ilustrowanymi za pomocą innych motywów. Charakterystyczne w tym mennictwie antiocheńskim były zwłaszcza wyobrażenia bóstw łączonych w pary męsko-żeńskie. Po drugie, obok sylwetek bogów znanych w mennictwie imperialnym zamieszczono zupełnie nowe legendy. Po trzecie, wykorzystując wyobrażenie Kabira oraz odnoszącą się do niego legendę, stworzono oryginalny w tym mennictwie typ DEO CABIRO. Przyczyny, które mogły wpłynąć na zamieszczenie na monetach bitych w Antiochii niekonwencjonalnych wyobrażeń, w dodatku tworzących dosyć jednorodną grupę, były złożone. Wśród nich wymienia się, charakterystyczne dla schyłku lat 60. III w., i to przede wszystkim dla wschodnich rubieży państwa rzymskiego, niebezpieczeństwo najazdów gockich i groźbę zarazy. Tu doszukać się można czynników natury religijnej, czyli odwoływania się do pomocy boskiej w sytuacji trudnej, wiązanej z tymi zagrożeniami. U genezy niektórych z wyobrażeń tkwić mogły także powody natury politycznej. Niektóre z owych monet wiąże się bowiem z inicjatywami i kontrolą nad Antiochią Zenobii i Waballata palmyreńskich, do których czyniono aluzje w ikonografii rewersowej. Podkreślić także trzeba atrakcyjność impulsów płynących z mennictwa prowincjonalnego. To one zapewne spowodowały powstanie tytułowych monet dedykowanych deo Cabiro.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectKabirpl_PL
dc.subjectmonetypl_PL
dc.subjectAntiochiapl_PL
dc.subjectmennictwo antiocheńskiepl_PL
dc.titleDEO CABIRO : a propos des monnaies au nom de Claude II le Gothique frappees a Antiochepl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Kluczek_Deo_Cabiro_a_propos.pdf3,5 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons