Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/14820
Tytuł: Śpiew i piosenki religijne w celebracji katechetycznej
Autor: Buchta, Roman
Słowa kluczowe: piosenki religijne; śpiew religijny
Data wydania: 2014
Źródło: Studia Pastoralne, Nr 14 (2018), s. 425-437
Abstrakt: „Im więcej celebracji w katechezie, tym większy rozwój w wierze”. Przytoczone słowa przyjęte zostały jako motto ogólnopolskiego sympozjum katechetycznego pt. Celebracje w katechezie, które odbyło się w 1999 r. na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Uzasadniając wówczas dobór tematyki sympozjum, ks. Stanisław Kulpaczyński zauważył, iż „każdy katecheta […] jest przekonany, że baza treściowa jego pracy i dobór celów muszą być zakorzenione w słowie Bożym. W sytuacji katechezy szkolnej czuje się aktualny niedosyt odpowiedniego celebrowania tego słowa. Sam przekaz treści, zwłaszcza zawężony do metod podających, jest często mało mistagogiczny i mało owocny. Dlatego warto na nowo uświadomić sobie znaczenie celebracji liturgicznych w katechezie dzieci i młodzieży”2. Pomimo podejmowanych od tego czasu prób dowartościowania mistagogicznego wymiaru katechezy, trudno uznać, że celebracje katechetyczne znalazły już odpowiednią aplikację w szkolnym nauczaniu religii, a zwłaszcza w parafialnej katechezie sakramentalnej3. Celem artykułu jest przedstawienie istoty i znaczenia metody celebracji w katechezie, a następnie funkcji śpiewu i piosenek religijnych jako jej ważnych elementów. W ostatniej części zostaną poddane analizie plany wynikowe popularnych podręczników do nauczania religii w klasach I–III szkoły podstawowej w aspekcie zakładanych przez autorów efektów nauczania pieśni i piosenek religijnych.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/14820
ISSN: 1734-4433
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Teol)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Buchta_Spiew_i_piosenki_religijne.pdf466,23 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons