Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/14842
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMarcela, Mikołaj-
dc.date.accessioned2020-06-29T11:44:58Z-
dc.date.available2020-06-29T11:44:58Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationZagadnienia Rodzajów Literackich, T. 61, z. 2 (2018), s. 63-73pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446-
dc.identifier.issn2451-0335-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/14842-
dc.description.abstractIn Cyborg Manifesto Donna Haraway writes: “cyborgs (…) make very problematic the statuses of man or woman, human, artefact, member of a race, individual entity, or body”. This paper returns to the very beginning of thinking about this figure and examines the first protocyborg images created by Futurist and Dada female artists. I also look at Dracula’s Mina Harker as one of the first Western protocyborg figures. I ask to what extent such images anticipated the new forms of subjectivity and how they made the relation between human-nature and human-technology problematic as well as thinking in categories of gender.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectcyborgpl_PL
dc.subjectfeminismpl_PL
dc.subjectfemalepl_PL
dc.subjectdadaismpl_PL
dc.subjectfuturismpl_PL
dc.titleManifesty cyborgów: awangardowa wizja fuzji kobiety z maszyną (Hannah Höch — Giannina Censi — Mina Harker)pl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2018/61.2/5-
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Marcela_Manifesty_cyborgow.pdf474,24 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons