DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Sulimowska-Formowicz, Monika | - |
dc.contributor.author | Chrupała-Pniak, Małgorzata | - |
dc.date.accessioned | 2018-03-22T13:56:48Z | - |
dc.date.available | 2018-03-22T13:56:48Z | - |
dc.date.issued | 2010 | - |
dc.identifier.citation | B. Kożusznik, M. Chrupała-Pniak (red.), "Zastosowania psychologii w zarządzaniu" (S. 128-140). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 9788322619247 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/1504 | - |
dc.description.abstract | We współczesnej organizacji o sukcesie decyduje nie tyle charakter domeny
przedsiębiorstwa i wyróżniające cechy jego oferty, ile zdolność do
efektywnego działania oraz szybkiego wykorzystania nadarzających się
okazji. Za najistotniejsze źródła trwałej przewagi konkurencyjnej uznaje
się obecnie: — kluczowe kompetencje, które określają wyróżniające zdolności, procesy
i zasoby oraz wspomagają ich rozwój, a jednocześnie odwracają
uwagę menedżerów od działań nietworzących wartości dodanej;
— kompresję czasu, czyli zdolność szybkiej reakcji na zmiany tendencji
rynkowych, umiejętność skracania cyklu rozwoju i wprowadzania produktów,
skracanie czasu wykonywanych operacji w łańcuchu wartości;
— nieustanne doskonalenie się oparte na procesie organizacyjnego uczenia
się;
— umiejętność wykorzystania współpracy z innymi przedsiębiorstwami
w celu podnoszenia własnych kompetencji oraz tworzenie silnej architektury
powiązań zewnętrznych.
Kluczowe kompetencje stanowią szczególnie cenną podstawę osiągania
przewagi konkurencyjnej ze względu na to, że są one wynikiem złożonych,
często wieloletnich procesów uczenia się jednostek i grup w organizacji,
które owocują zdolnością do szczególnie wydajnego i skutecznego
wykorzystania posiadanego zestawu innych zasobów organizacji w procesie
dostarczania wartości dla klienta, której wynikiem ekonomicznym
są ponadprzeciętne zyski i korzystna pozycja konkurencyjna. Wartość
kompetencji jako podstawy trwałej przewagi konkurencyjnej wynika z ich
charakteru: są to zasoby nieuchwytne, oparte na wiedzy i doświadczeniu,
specyficzne dla organizacji, niedostępne na rynku, trudne do imitacji i odtworzenia,
jednocześnie posiadające zdolność pobudzania rozwoju innych
zasobów organizacji.
Kluczowe kompetencje i przewaga z nich wynikająca nie są jednak
dane raz na zawsze, konieczne jest mądre zarządzanie nimi, aby nie doprowadzić
do erozji kompetencji i/lub niedopasowania między poziomem
kompetencji a możliwością ich rynkowych zastosowań. Zarządzanie kompetencjami
nie jest łatwym zadaniem również ze względu na ich charakter:
kompetencje o kluczowym znaczeniu często trudno zidentyfikować,
wyodrębnić budujące je procesy oraz zmierzyć ich znaczenie, ponieważ
są nieuchwytne, złożone, głęboko osadzone w procesach przedsiębiorstwa
i ludziach, którzy je realizują. Zarządzanie kompetencjami obejmuje
procesy gromadzenia, doskonalenia, rozszerzania, upowszechniania i odnowy
kluczowych kompetencji. Oceny skuteczności każdego z tych procesów
dokonuje każdorazowo rynek, na którym utrzymywanie przewagi
konkurencyjnej w czasie i wobec zmieniających się warunków otoczenia
jest dowodem na to, że kluczowe kompetencje organizacji nie przeobraziły
się w jej kluczowe ograniczenia. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | kompetencje przedsiębiorstwa | pl_PL |
dc.subject | przewaga konkurencyjna | pl_PL |
dc.title | Koncepcja kompetencji przedsiębiorstwa a budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku - ujęcie ekonomiczne i psychologiczne | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały
|