Abstrakt: | Artykuł poświęcony jest analizie nagłówków występujących w popularnych rosyjskich czasopismach
dla młodzieży. Autorka zwraca uwagę na to, że nagłówki są narzędziem walki o czytelnika,
oraz że na pierwszy plan wysuwa się ich funkcja pragmatyczna. Charakteryzując się duża ekspresywnością, nagłówki przypominają slogan reklamowy mający na celu przekonanie potencjalnego
czytelnika do wybrania danego tekstu.
W celu przyciągnięcia uwagi młodego adresata nagłówki są uatrakcyjniane za pomocą gier językowych
oraz użycia – w postaci kanonicznej bądź zmodyfi kowanej – znanych cytatów, popularnych
tytułów, stereotypów językowych (przysłów, powiedzeń, frazeologizmów, skrzydlatych słów), slangu
młodzieżowego i anglicyzmów. Obok nowych środków ekspresji, aktualizujących formę i treść nagłówków,
występują również typowe sposoby konstruowania nagłówków. |