http://hdl.handle.net/20.500.12128/15754
Tytuł: | Znaczenie umiejętności interpersonalnych w pracy pedagoga szkolnego |
Autor: | Bobik, Bogumiła |
Słowa kluczowe: | pedagog szkolny; umiejętności interpersonalne; inicjowanie relacji; asertywne oddziaływania; ujawnianie siebie; emocjonalne wspieranie |
Data wydania: | 2020 |
Źródło: | "Journal of Modern Science" Vol. 44, iss. 1 (2020), s. 43-62 |
Abstrakt: | Celem głównym badań była diagnoza umiejętności interpersonalnych u czynnych zawodowo pedagogów szkolnych. Badania miały charakter diagnostyczno-opisowy. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Kwestionariusz Kompetencji Interpersonalnych (ICQ-R) w polskim opracowaniu Waldemara Klinkosza, Justyny Iskry i Magdaleny Dawidowicz. Dokonano diagnozy pięciu wymiarów kompetencji interpersonalnych pedagogów, nieodzownych do efektywnego funkcjonowania w relacjach międzyosobowych. Były to: inicjowanie relacji, asertywne oddziaływania, ujawniane siebie, emocjonalne wspieranie. Dokonana analiza wyników badań wskazuje, że badani pedagodzy to osoby, które potrafią inicjować relacje, spotykać się z ludźmi, prowadzić z nimi rozmowy. W relacjach z innymi są nastawieni na udzielanie wsparcia emocjonalnego oraz nieunikanie eksponowania siebie, potrafią wyrażać swoje zdanie i stanowisko. Bardzo dobrze radzą sobie z problemami i konfliktami, które muszą rozwiązywać w środowisku wychowawczym. Potrafią akcentować swoje stanowisko w ważnych sprawach oraz egzekwować swoje prawa i jasno wyrażać oczekiwania. Posiadane umiejętności interpersonalne predysponują ich do wykonywania zadań pedagoga szkolnego. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/15754 |
DOI: | 10.13166/jms/125596 |
ISSN: | 2391-789X 1734-2031 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Bobik_Znaczenie_umiejetnosci_interpersonalnych_w_pracy_pedagoga_szkolnego.pdf | 434,63 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons