Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/15754
Tytuł: Znaczenie umiejętności interpersonalnych w pracy pedagoga szkolnego
Autor: Bobik, Bogumiła
Słowa kluczowe: pedagog szkolny; umiejętności interpersonalne; inicjowanie relacji; asertywne oddziaływania; ujawnianie siebie; emocjonalne wspieranie
Data wydania: 2020
Źródło: "Journal of Modern Science" Vol. 44, iss. 1 (2020), s. 43-62
Abstrakt: Celem głównym badań była diagnoza umiejętności interpersonalnych u czynnych zawodowo pedagogów szkolnych. Badania miały charakter diagnostyczno-opisowy. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Kwestionariusz Kompetencji Interpersonalnych (ICQ-R) w polskim opracowaniu Waldemara Klinkosza, Justyny Iskry i Magdaleny Dawidowicz. Dokonano diagnozy pięciu wymiarów kompetencji interpersonalnych pedagogów, nieodzownych do efektywnego funkcjonowania w relacjach międzyosobowych. Były to: inicjowanie relacji, asertywne oddziaływania, ujawniane siebie, emocjonalne wspieranie. Dokonana analiza wyników badań wskazuje, że badani pedagodzy to osoby, które potrafią inicjować relacje, spotykać się z ludźmi, prowadzić z nimi rozmowy. W relacjach z innymi są nastawieni na udzielanie wsparcia emocjonalnego oraz nieunikanie eksponowania siebie, potrafią wyrażać swoje zdanie i stanowisko. Bardzo dobrze radzą sobie z problemami i konfliktami, które muszą rozwiązywać w środowisku wychowawczym. Potrafią akcentować swoje stanowisko w ważnych sprawach oraz egzekwować swoje prawa i jasno wyrażać oczekiwania. Posiadane umiejętności interpersonalne predysponują ich do wykonywania zadań pedagoga szkolnego.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/15754
DOI: 10.13166/jms/125596
ISSN: 2391-789X
1734-2031
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Bobik_Znaczenie_umiejetnosci_interpersonalnych_w_pracy_pedagoga_szkolnego.pdf434,63 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons