Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/15899
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSamborska, Iwona-
dc.date.accessioned2020-09-11T09:40:46Z-
dc.date.available2020-09-11T09:40:46Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citation"Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce" T. 15, nr 2 (2020), s. 37-45pl_PL
dc.identifier.issn1896-2327-
dc.identifier.issn2353-7787-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/15899-
dc.description.abstractW artykule dokonano analizy dziecięcych opowieści o świecie. Celem badań była próba odpowiedzi na pytanie, jaka jest treść opowiadań dzieci w wieku sześciu lat. Sformułowano dwie grupy problemów badawczych, które przybrały formę pytań. Pierwsza grupa koncentrowała się na rozpoznaniu tematyki dziecięcych opowieści, występujących w nich postaci i zdarzeń. Druga grupa związana była z odpowiedzią na pytanie, jak w tworzonych przez dzieci sytuacjach reprezentowana jest rzeczywistość, biorąc pod uwagę kategorię przestrzeni w ujęciu blisko–daleko. Przedmiotem badań były teksty 40 opowieści o świecie dzieci sześcioletnich. Kategorią opisową uczyniono „sytuację”, w której lokowane były zdarzenia i postacie w tworzonych przez dzieci opowieściach. Opowieść dziecka obejmowała subiektywnie postrzegane sytuacje. Była ona reprezentacją stanów rzeczywistości, zdarzeń, sposobów zachowania się bohaterów. Jako metodę zastosowano analizę treści. Wyniki prowadzonych analiz wskazują na to, że opowieści dziewczynek i chłopców różnią się w zakresie sposobu ujmowania prezentowanych sytuacji, tematyki, opisu zdarzeń oraz tła dla toczących się akcji. Z analiz wynika, że dzieci koncentrują się na treściach pozytywnych związanych z przyjemnością, zabawą. Dominują tematy ujmujące niezwykłe cechy bohaterów, ich aktywność, rywalizację. Dzieci podejmują też tematykę podróży, przygód, zagrożeń, ale również związaną z demonstracją siły czy walki. Rozpoznanie w badanym obszarze sprzyjać będzie optymalizacji działań w zakresie projektowania środowiska edukacyjnego najmłodszych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/*
dc.subjectopowieścipl_PL
dc.subjectdziecko w wieku przedszkolnympl_PL
dc.subjecttreść opowieścipl_PL
dc.subjectopowieść dzieckapl_PL
dc.subjecttwórczość językowapl_PL
dc.titleTreść dziecięcych opowieści o świecie – perspektywa edukacyjnapl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.identifier.doi10.35765/eetp.2020.1556.03-
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Samburska_Tresc_dziecięcych_opowiesci_o_swiecie_perspektywa_edukacyjna.pdf268,06 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons