http://hdl.handle.net/20.500.12128/16304
Tytuł: | Sylwetka nauczyciela wychowawcy szkół średnich Drugiej Rzeczypospolitej źródłem inspiracji dla współczesnej pedeutologii |
Autor: | Kempa, Grażyna |
Słowa kluczowe: | nauczyciel; szkoła średnia; II Rzeczypospolita; pedeutologia |
Data wydania: | 2006 |
Źródło: | Chowanna, T. 1, (2006), s. 60-69 |
Abstrakt: | Obecnie w polskiej literaturze naukowej dużo miejsca poświęca się analizie zmian zachodzących w szkolnictwie. Zagadnienie to miało istotne znaczenie dla budzenia demokracji w okresie transformacji. Nowe zjawiska polityczne, gospodarcze i społeczne, które występują w Polsce, a które spowodowane są przystąpieniem do Unii Europejskiej, dostarczają ważnej wiedzy, wykorzystywanej w edukacji wychowanków. Dokonująca się integracja w Europie wymusza wprowadzenie zmian w polskim modelu oświaty (Mach, 1996; Kwieciński, red., 2000). Współczesny pedagog musi zatem poszukiwać własnej drogi edukacyjnej, aby sprostać nowym zadaniom zawodowym. Dobrze się stało, że w 1989 roku nauczyciel otrzymał od ministra edukacji narodowej prawo do autonomicznego współrealizowania procesu wychowania, a więc może tworzyć programy autorskie! Z jednej strony ma on duże możliwości twórczej pracy na rzecz wychowania młodego pokolenia, z drugiej zaś - musi pokonać wiele problemów związanych z nowymi wymaganiami, jakie wynikają z członkostwa w Unii Europejskiej (Fragment tekstu). |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/16304 |
ISSN: | 2353-9682 0137-706X |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Kempa_Sylwetka_nauczyciela_wychowawcy.pdf | 498,89 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons