DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Łaciak, Piotr | - |
dc.date.accessioned | 2020-11-02T10:29:56Z | - |
dc.date.available | 2020-11-02T10:29:56Z | - |
dc.date.issued | 2007 | - |
dc.identifier.citation | "Principia" Nr 47/48 (2007), s. 53-77 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 0867-5392 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/16812 | - |
dc.description.abstract | W transcendentalnej filozofii jako a priori oznaczane są poznania, przedstawienia, pojęcia, naoczności, warunki, sądy, zasady i prawa. Kryteriami aprioryczności są ścisła ogólność, która wyklucza możliwość wyjątku i apodyktyczna konieczność, na mocy której coś jest tak i nie może być inaczej, a w konsekwencji to, co aspiruje do miana a priori, musi odznaczać się ścisłą ogólnością i apodyktyczną koniecznością. Skąd pochodzi aprioryczna konieczność i ogólność? Nasuwają się dwie możliwe odpowiedzi na to pytanie: albo ogólność i konieczność są ugruntowane w podmiocie, albo w przedmiocie. W pierwszym wypadku mamy do czynienia z subiektywizacją, a w drugim ontologizacją a priori (...) | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Husserlowski model aprioryzmu | pl_PL |
dc.subject | filozofia | pl_PL |
dc.title | Husserlowski model aprioryzmu : ontologizacja, deformalizacja i relatywizacja a priori | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS)
|