DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Rudnicka, Patrycja | - |
dc.date.accessioned | 2020-11-17T12:15:21Z | - |
dc.date.available | 2020-11-17T12:15:21Z | - |
dc.date.issued | 2007 | - |
dc.identifier.citation | Chowanna, 2007, t. 1, s. 107-118 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2353-9682 | - |
dc.identifier.issn | 0137-706X | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/17094 | - |
dc.description.abstract | Internet staje się integralną częścią naszego środowiska; współczesny człowiek coraz częściej ma dostęp do globalnej sieci zarówno w pracy czy szkole, jak i w domu. Rosnąca dostępność i powszechność wykorzystywania Internetu w różnych sferach życia społecznego, jaką na przestrzeni ostatnich lat obserwować możemy w Polsce i na świecie, stanowi rodzaj wyzwania społecznego. Odpowiedzią na nie jest hasło tworzenia społeczeństwa informacyjnego, będące jednym z priorytetów szeroko rozumianej polityki społecznej Unii Europejskiej (Cellary, red., 2002). Areną techno-logicznej rewolucji są niemalże wszystkie dziedziny życia społecznego, a dostęp do Internetu i posiadanie kompetencji umożliwiających sprawne wykorzystywanie nowoczesnych technologii stają się nowym wymiarem statusu jednostki w społeczeństwie (Goliński, 2001; Krzysztofek, Szczepański, 2002).
Wraz z rozwojem nowych technologii i wzrostem ich znaczenia nasila się zjawisko cyfrowego podziału (digital divide), a więc rosnących dysproporcji pomiędzy grupami korzystającymi z nowych technologii, a wykluczonymi i odłączonymi. W literaturze przedmiotu i debacie społecznej najczęściej omawiany jest cyfrowy podział będący wynikiem czynników ekonomicznych geografia dysproporcji w dostępie i korzystaniu z Inter-netu odpowiada układowi biedy i bogactwa na świecie, wśród wykluczonych znaleźć można kraje Afryki, Ameryki Łacińskiej, część Azji i Oceanii. Podział ten widoczny jest także w perspektywie lokalnej, wśród członków społeczeństw aspirujących do miana społeczeństw wiedzy, nierównomierny dostęp pewnych grup do Internetu powiązany jest z takimi ich charakterystykami, jak wykształcenie, dochód, miejsce zamieszkania, pochodzenie etniczne (Castells, 2003). Nie są to jedyne przejawy cyfrowego po-działu, równie często u jego podłoża leżą czynniki kulturowe i społeczne; dotyczy to sytuacji, gdy ludzie nie korzystają, lub ograniczają korzystanie, z Internetu pomimo posiadania do niego dostępu w pracy lub w domu. W tym przypadku czynnikami sprzyjającymi wystąpieniu cyfrowego po-działu są płeć i wiek (Castells, 2003; I A B, 2004; Selwy n, 2003). | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Internet | pl_PL |
dc.subject | korzystanie z Internetu | pl_PL |
dc.title | Analiza porównawcza wzorców korzystania z Internetu dziewcząt i chłopców | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.relation.journal | Chowanna | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS)
|