http://hdl.handle.net/20.500.12128/17397
Tytuł: | Obszary oporu czynnych nauczycieli względem reformy edukacyjnej |
Autor: | Szadzińska, Ewa |
Słowa kluczowe: | edukacja; reforma edukacyjna; nauczyciele |
Data wydania: | 2000 |
Źródło: | Chowanna, 2000, t. 2, s. 54-61 |
Abstrakt: | Wszelkim zachodzącym zmianom towarzyszy zjawisko oporu ludzi względem tychże zmian. Reforma edukacjii jako zmiana o bardzo szerokim zakresie wzbudza także opór w szerokim zakresie. Wśród zmian wynikających z założeń obecnej reformy oświaty można rozróżniać dwie grupy. Do pierwszej zaliczam zmiany duże strukturalne , obejmujące zmianę struktury szkolnictwa, zasady awansu i wynagradzania nauczycieli. Obszar tych zmian dotyczy funkcjonowania zawodowego nauczyciela i jest zewnętrzny wobec niego. Zmiany te określono w aktach prawnych. Zaistnienie zmienionego stanu rzeczy ma zatem jednoznacznie określony termin realizacji. Do drugiej grupy zmian, które wprowadza reforma edukacji, zaliczam zmiany ciągłe, dyskretne . Obejmują one zmiany programowe i wynikające z nich zmiany celów edukacji. Wystąpienie tych zmian jest możliwe dopiero po pewnym czasie. Dlatego poszukiwanie obszarów oporu wśród nauczycieli odnoszę do dwóch wymienionych grup zmian, dużych strukturalnych i ciągłych dyskretnych. Zmianom zaliczanym do pierwszej grupy nauczyciel musi się podporządkować, a zmiany zaliczane do drugiej grupy umożliwiają nauczycielowi rozwinięcie aktywności. Te dwa wyróżnione zakresy reformy edukacyjnej wyznaczają obszary, do których odnosi się opór nauczycieli. Zainteresowanie zjawiskiem oporu ma swoje uzasadnienie w wynikach badań psychologów i pedagogów oraz w analizach koncepcji filozoficznych. Badania prowadzone przez psychologów (Obuchowski , 1986) wskazują, że zjawisko oporu występuje powszechnie. Badania dotyczące nowatorstwa nauczycieli ( Ekiert- Grabowska , 1989) dowiodły, że wśród nauczycieli występują grupy o zróżnicowanym stosunku do innowacji. Skoro reforma edukacyjna jest zaliczana do innowacji, to także wśród nauczycieli wystąpią grupy niechętne reformie. Można tu wyróżnić grupy aktywnie tworzące, szukające nowych rozwiązań oraz wdrażające nowości, grupy akceptujące nowości z powodu nacisku społecznego i wdrażające innowacje ze względu na stosowany zewnętrzny przymus oraz grupy niechętne, opierające się innowacjom. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/17397 |
ISSN: | 2353-9682 0137-706X |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Szadzinska_Obszary_oporu_czynnych_nauczycieli.pdf | 438,93 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons