http://hdl.handle.net/20.500.12128/17470
Tytuł: | O wartościowaniu pracy nauczyciela w warunkach współczesnych przemian edukacyjnych |
Autor: | Żechowska, Barbara |
Słowa kluczowe: | nauczyciel; pedeutologia; edukacja |
Data wydania: | 2000 |
Źródło: | Chowanna, 2000, t. 2, s. 8-20 |
Abstrakt: | Znaczna część bieżących publikacji, w których podejmuje się „temat nauczyciela”, poświęcona jest jego kształceniu, dokształcaniu, doskonaleniu, a rzadziej — funkcjonowaniu w zawodzie. Procesy te ujmowane są w szerokich ramach rozmaitych orientacji, doktryn, koncepcji, modeli, a także w świetle danych empirycznych. Globalnie procesy te stanowią jeden z istotnych wyznaczników (znaków, wyróżników) dokonujących się współcześnie przemian edukacyjnych. Przemiany edukacyjne jako takie nie są zjawiskiem specyficznym bieżącego dziesięciolecia. Przeciwnie, są typowym składnikiem konstytuującym historię oświaty, która własny swój rozwój czy postęp, ale także regres, zawdzięcza właśnie rozmaitym zmianom w obszarze różnych procesów edukacyjnych. Jakościowe zaś zmiany w edukacji zawsze były powiązane z czasem historycznym, z określonym stanem cywilizacji, kultury i nauki, z polityką wewnętrzną i zagraniczną państwa, z jego finansami i ekonomiką oraz z jego ustrojem społecznym. Udział poszczególnych czynników w przemianach oświatowo-edukacyjnych z reguły nie był i nie jest równomierny. Współcześnie, na przełomie wieku XX i XXI, jak nigdy dotąd, dominuje jeden czynnik, który wywiera silną presję na zmianę świata i usytuowanego w nim człowieka. Tym czynnikiem jest odmienna od dotychczasowych era cywilizacji elektroniczno-in- formacyjnej. Dzięki jej potężnym techniczno-elektronicznym środkom błyskawicznie i równocześnie dostarcza się nieprawdopodobną wielość rozmaitych informacji do różnych zakątków kuli ziemskiej, „globalizując” w ten sposób świat (zacieranie granic geograficznych, miksowanie kultur, akceptowanie chwiejności aksjologicznej itp.) i stawiając sam ten świat, jak i człowieka wobec nowych wyzwań oraz pytań o sens życia jednostek i społeczeństw, o ich społeczne relacje, o systemy wartości, o potrzebę dokonywania wyborów. Do nowych wyzwań cywilizacyjnych zaliczyć też można potrzebę odmiennego, względnie zmodyfikowanego, funkcjonowania zawodowego człowieka. Wiąże się to zarówno ze zmianą sposobu patrzenia na pracę (zakres obowiązków, zadania, cele), jak i z jej watościowaniem . I ten wątek zamierzam rozwinąć w odniesieniu do nauczyciela na tle dokonujących się przemian edukacyjnych, z uwzględnieniem przemian w edukacji nauczycielskiej. Wątek wartościowania pracy nauczyciela jest raczej słabo reprezentowany w bieżącej literaturze pedeutologicznej, a warto go podjąć z uwagi na jego związek z szansami i zagrożeniami w funkcjonowaniu zawodowym nauczyciela. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/17470 |
ISSN: | 2353-9682 0137-706X |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Zechowska_O_wartosciowaniu_pracy_nauczyciela.pdf | 518,19 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons