Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/17555
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKrzywoń, Danuta-
dc.date.accessioned2020-12-04T06:42:18Z-
dc.date.available2020-12-04T06:42:18Z-
dc.date.issued2002-
dc.identifier.citationChowanna, 2002, t. 2, s. 87-108pl_PL
dc.identifier.issn2353-9682-
dc.identifier.issn0137706X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/17555-
dc.description.abstractRozwój dyscyplin naukowych zajmujących się rozwojem i funkcjonowa­niem człowieka przybiera w świadomości i praktyce społecznej wiele zróż­nicowanych form. Jedne z nich łączą się z sukcesami w ratowaniu życia i utrzymywaniu dobrej kondycji organizmu, inne — z jakością życia psychicz­nego i społecznego. W codziennej prasie niemal stale obecne są informacje o odkryciach dokonywanych w trakcie badań genetycznych uwarunkowań funkqi psychicz­nych oraz roli mózgu w funkcjonowaniu człowieka. Mózg zdumiewa nie tylko swoją wagą w stosunku do reszty ciała, wielkością powierzchni kory, zdolnoś­cią do kompensowania uszkodzeń czy pojemnością informacyjną. Wyjąt­kowość mózgu ludzkiego wynika z funkcjonalnego zróżnicowania półkul, ich specjalizacji w odbiorze i przetwarzaniu informacji odmiennego typu (Budohoska, G r a b o w s k a 1994). Umysł — niepojęty, niezgłębiony generator rzeczywistości, kultury, historii i wszelkich ludzkich możliwości — w dalszym ciągu nie przestaje intrygować i zadziwiać ludzkość usiłującą zrozumieć siebie i swoją aktywność. To, jacy jesteśmy, jak się zachowujemy, jak myślimy i czujemy, zależy od mózgu. Uczenie się, myślenie, twórczość i inteligencja to procesy, które przebiegają właśnie w mózgu. Współcześni badacze układu nerwowego wierzą, że mózg rozwija się zarówno pod wpływem odżywiania, jak i stymulacji środowiskowej (Ł u r i a, 1976; Moir, Jessel, 1995; G o l e m a n , 1997; Eby, Smutny, 1998). Zachęca to psychologów wychowania do zbadania tych możliwości u ludzi. Nauczanie stymulujące w dobrze wybranym momencie wpływa na rozwój mózgu, a wraz z tym na funkcje psychiczne, które wykraczają poza za­chowania mierzone powszechnie używanymi testami uczenia się (W i 11 г о с k, 1980, za: Eby, S mu tny , 1998).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectlateralizacjapl_PL
dc.subjectrozwój człowiekapl_PL
dc.titleTyp lateralizacji - szansa czy bariera w rozwoju poziomu postawy twórczej człowiekapl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.relation.journalChowannapl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Krzywon_Typ_lateralizacji_szansa_czy_bariera_w_rozwoju.pdf1,69 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons