DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Krzywoń, Danuta | - |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T06:42:18Z | - |
dc.date.available | 2020-12-04T06:42:18Z | - |
dc.date.issued | 2002 | - |
dc.identifier.citation | Chowanna, 2002, t. 2, s. 87-108 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2353-9682 | - |
dc.identifier.issn | 0137706X | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/17555 | - |
dc.description.abstract | Rozwój dyscyplin naukowych zajmujących się rozwojem i funkcjonowaniem człowieka przybiera w świadomości i praktyce społecznej wiele zróżnicowanych form. Jedne z nich łączą się z sukcesami w ratowaniu życia i utrzymywaniu dobrej kondycji organizmu, inne — z jakością życia psychicznego i społecznego.
W codziennej prasie niemal stale obecne są informacje o odkryciach dokonywanych w trakcie badań genetycznych uwarunkowań funkqi psychicznych oraz roli mózgu w funkcjonowaniu człowieka. Mózg zdumiewa nie tylko swoją wagą w stosunku do reszty ciała, wielkością powierzchni kory, zdolnością do kompensowania uszkodzeń czy pojemnością informacyjną. Wyjątkowość mózgu ludzkiego wynika z funkcjonalnego zróżnicowania półkul, ich specjalizacji w odbiorze i przetwarzaniu informacji odmiennego typu (Budohoska, G r a b o w s k a 1994).
Umysł — niepojęty, niezgłębiony generator rzeczywistości, kultury, historii i wszelkich ludzkich możliwości — w dalszym ciągu nie przestaje intrygować i zadziwiać ludzkość usiłującą zrozumieć siebie i swoją aktywność. To, jacy jesteśmy, jak się zachowujemy, jak myślimy i czujemy, zależy od mózgu. Uczenie się, myślenie, twórczość i inteligencja to procesy, które przebiegają właśnie w mózgu.
Współcześni badacze układu nerwowego wierzą, że mózg rozwija się zarówno pod wpływem odżywiania, jak i stymulacji środowiskowej (Ł u r i a, 1976; Moir, Jessel, 1995; G o l e m a n , 1997; Eby, Smutny, 1998). Zachęca to psychologów wychowania do zbadania tych możliwości u ludzi. Nauczanie stymulujące w dobrze wybranym momencie wpływa na rozwój mózgu, a wraz z tym na funkcje psychiczne, które wykraczają poza zachowania mierzone powszechnie używanymi testami uczenia się (W i 11 г о с k, 1980, za: Eby, S mu tny , 1998). | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | lateralizacja | pl_PL |
dc.subject | rozwój człowieka | pl_PL |
dc.title | Typ lateralizacji - szansa czy bariera w rozwoju poziomu postawy twórczej człowieka | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.relation.journal | Chowanna | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS)
|