Abstrakt: | Celem artykułu jest odpowiedzieć na dwa pytania: po pierwsze,
w jaki sposób estetyzacja i mediatyzacja reprezentacji
przeszłości rzutuje na możliwości ich transmisji między środowiskami
społecznymi, które odznaczają się niewspółmiernymi pamięciami społecznymi, tożsamościami zbiorowymi, systemami wartości i systemami symbolicznymi.
Po drugie, w jaki sposób estetyzacja opowieści o przeszłości może oddziaływać na zdolność jej
odbiorców do rozróżniania między jednostkami i zbiorowościami. Kluczową kategorią, wokół której
osnuta jest zawierająca się w tekście argumentacja, jest przerost (hipertrofia) urzeczowienia z poziomu
spontaniczności do poziomu refleksyjności, czyli z poziomu postaw przed-teoretycznych do
poziomu postaw teoretycznych. Autor koncentruje się na kwestii uzależnienia społecznego przyzwolenia
na publiczne ujawnianie przez ofiary przemocy swych traumatycznych doświadczeń od społecznie
reprodukowanej tendencji do reifikacji zbiorowości. Sięga do przykładu wybranych filmów fabularnych
o tematyce historycznej i autobiograficznej, koncentrując się na ich zdolności do lansowania
bądź przeciwstawiania się dehumanizacji. |