Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/18501
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorTopa-Bryniarska, Dominika-
dc.date.accessioned2021-01-20T09:27:05Z-
dc.date.available2021-01-20T09:27:05Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citation"Academic Journal of Modern Philology" Vol. 10 (2020), s. 237-246pl_PL
dc.identifier.issn2299-7164-
dc.identifier.issn2353-3218-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/18501-
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to examine the discursive construction of persuasiveness in media language on the basis of the genre ‘film review’, which is relatively rarely analysed. Thanks to a study of eighty reviews for three popular French comedies “Intouchables” (2011), “Qu'est-ce qu'on a fait au Bon Dieu?” (2014) and “Le sens de la fête” (2017) several invariant persuasive traits of this kind of discourse can be described in the context of its demonstrative (epideictic) and deliberative (legislative) dimensions. These dimensions exploit the rhetorical parameters of movere and delectare related to the conative function of language combined with the phatic one. Since the use of the mentioned strategies stems from the need for film reviewers to attract and convince the addressee to see a film or not, they reflect some persuasive techniques of advertising discourse, aiming at influencing one’s will and decisions. Therefore, the paper elaborates on a set of discursive strategies of persuasion (DSP) leading to dynamise and dialogise the discourse in order to reinforce or weaken the addressee's attitude towards the presented film by means of evaluative lexis including colloquial expressions, superlatives, questions and appellative-directive forms. All these elements refer to shared values, connotation, presupposition, and the identification relationship in order to ‘lock’ the addressee in the discursive universe created by the addresser.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectdiscursive strategies of persuasionpl_PL
dc.subjectdemonstrative dimension of the film reviewpl_PL
dc.subjectdeliberative dimension of the film reviewpl_PL
dc.subjectconative functionpl_PL
dc.subjectphatic functionpl_PL
dc.subjectrhetorical parameter of moverepl_PL
dc.subjectrhetorical parameter of delectarepl_PL
dc.titleRecenzja filmowa jako narzędzie perswazji : aspekty retoryczno-pragmatyczne gatunkupl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.description.referencesAdam, Jean-Michel, Marc Bonhomme (1997) L'argumentation publicitaire. Rhétorique de l'éloge et de la persuasion. Paris: Nathan. Bogołębska, Barbara (2019) „Aksjologiczny wymiar retoryki krytycznej i afirmatywnej w gatunkach prasowych”. [W:] Agnieszka Budzyńska-Daca, Ewa Modrzejewska (red.) Retoryka wartości. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego; 265-276. Charaudeau, Patrick (2004) „Comment le langage se noue à l’action dans un modèle socio-communicationnel du discours. De l’action au pouvoir”. [W:] Cahiers de Linguistique Française. Vol 26; 151-175. Dąmbska-Prokop, Urszula (2016) „Kilka uwag o gatunku tekstów”. [W:] Joanna Górnikiewicz, Barbara Marczuk, Iwona Piechnik (red.) Études sur le texte dédiés à Halina Grzmil-Tylutki. Kraków: Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Romańskiej; 97-108. Graff, Richard, Wendy Winn (2006) „Presencing “Communion” in Chaim Perelman’s New Rhetoric”. [W:] Philosophy and Rhetoric. Vol. 39 (1); 45-71. Grize, Jean-Blaise (1996) Logique naturelle et communication. Paris: Presses Universitaires de France. Grzmil-Tylutki, Halina (2007) Gatunek w świetle francuskiej teorii dyskursu. Kraków: Universitas. Kalisz, Roman (1993) Pragmatyka językowa. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Korolko, Mirosław (1990) Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny. Warszawa: Wiedza Powszechna. Maingueneau, Dominique (2007) „Genres de discours et modes de généricité”. [W:] Le Français aujourd’hui – Les genres : corpus, usage, pratique. Vol. 159; 29-35. Perelman, Chaïm, Lucie Olbrechts-Tyteca ([1958] 2000) Traité de l’argumentation. La nouvelle rhétorique. Bruxelles: Éditions de l’Université de Bruxelles. Rieffel, Rémy (2006) „L'évolution du positionnement intellectuel de la critique culturelle”. [W:] Quaderni. Vol. 60; 55-64. Szymanek, Krzysztof (2012) Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów. Warszawa: PWN. Witosz, Bożena (2009) Dyskurs i stylistyka. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Wojtak, Maria (2004) Gatunki prasowe. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Wojtak, Maria (2015) Rozłożone gazety. Studia z zakresu prasowego dyskursu, języka i stylu. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Wolny-Zmorzyński, Kazimierz, Andrzej Kaliszewski, Jerzy Snopek, Wojciech Furman (2014) Prasowe gatunki dziennikarskie. Warszawa: Wydawnictwo Poltexte. Źródła internetowe Amossy, Ruth (2015) „Quelle vocation empirique pour l’argumentation dans le discours ?” [W:] Argumentation et Analyse du Discours. Vol. 15. [W:] http://journals.openedition.org/aad/2059, doi.org/10.4000/aad.2059 [DW 11.07.2019]. Baud, Dorothée (2003) „Analyse de genre : la critique de cinéma dans la presse quotidienne britannique”. [W:] Asp. Vol. 39-40; 37-45. [W:] http://journals.openedition.org/asp/1282, doi : 10.4000/asp.1282 [DW 10.07.2019]. Bonhomme, Marc (2018) „Modalités et stratégies rhétoriques de l’éloge dans le discours publicitaire”. [W:] Exercices de rhétorique. Vol. 11. [W:] https://journals.openedition.org/rhetorique/681 [DW 21.07.2019]. Bonhomme, Marc, Stéphanie Pahud (2013) „Un renouveau actuel de la rhétorique publicitaire ?”. [W:] Semen. Revue de sémio-linguistique des textes et discours. Vol. 36. [W:] http://journals.openedition.org/semen/9633 [DW 25.07.2019].pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Topa-Bryniarska_Recenzja_filmowa_jako_narzedzie_perswazji_aspekty_retoryczno-pragmatyczne_gatunku.pdf337,88 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons