Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/18523
Tytuł: | "AVION" : jeden dom, dwa języki |
Tytuł równoległy: | "AVION" : one home, two languages |
Autor: | Pindór, Mirosława |
Słowa kluczowe: | granica; dialog międzykulturowy; Czeski Cieszyn – Český Tĕšín; Cieszyn; Kawiarnia-Restauracja Avion; Kawiarnia poetycko-muzyczna Avion; Czytelnia i Kawiarnia Avion (Čítárna a kavárna Avion); Biblioteka Miejska w Czeskim Cieszynie (Mĕstská knihovna Český Tĕšín) |
Data wydania: | 2020 |
Źródło: | "Edukacja Międzykulturowa" Nr 12 (2020), s. 245-261 |
Abstrakt: | W artykule poddano opisowi działalność (2010–2020) usytuowanej w Czeskim Cieszynie przy granicznym moście Przyjaźni Czytelni i Kawiarni Avion (Čítárna a kavárna Avion) – oddziału Biblioteki Miejskiej w Czeskim Cieszynie (Mĕstská knihovna Český Tĕšín), w aspekcie podejmowanych przez instytucję czesko-polskich inicjatyw społeczno-kulturalnych. Wśród przywołanych różnych form aktywności, sprzyjających ponadlokalnemu dialogowi międzykulturowemu w środowisku wielokulturowym, uwzględniono przede wszystkim Cykl Czesko-Polskich Salonów Dyskusyjnych/ Cyklus Česko-Polských Diskusních Salonů pt. "Bez stereotypów. Czesi i Polacy o sobie nawzajem/ Bez stereotypů. Češi a Poláci o sobĕ navzájem" (2013 – nadal). W opracowaniu przywołano dzieje poprzedniczki i zarazem pierwowzoru Czytelni i Kawiarni Avion – Kawiarni-Restauracji Avion (1933–1939), symbolu międzywojennego wielonarodowościowego Cieszyna. Przestawiono współczesne sposoby upamiętniania przedwojennej kawiarni Avion, przede wszystkim kilkunastoletnie (1996–2010) funkcjonowanie kawiarni poetycko-muzycznej Avion w pomieszczeniach Teatru Cieszyńskiego w Czeskim Cieszynie (Těšínské divadlo Český Tĕšín). We wnioskach wskazano, iż działania Czytelni i Kawiarni Avion wpisują się w ramy konceptualne dialogu międzykulturowego wymienione w Białej Księdze w sprawie dialogu międzynarodowego "Żyć wspólnie jako równi w godności", takie jak "tworzenie przestrzeni dla dialogu międzykulturowego", "uczenie i nauczanie kompetencji międzykulturowych" (Rabczuk, 2015, s. 31–32), przyczyniają się do integracji obu Cieszynów i zróżnicowanych narodowościowo społeczeństw je zamieszkujących. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/18523 |
DOI: | 10.15804/em.2020.01.15 |
ISSN: | 2299-4106 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WSiNoE)
|