DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Rembierz, Marek | - |
dc.date.accessioned | 2021-01-21T11:10:01Z | - |
dc.date.available | 2021-01-21T11:10:01Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.citation | "Edukacja Międzykulturowa" (Nr 12 (2020), s. 19-51 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2299-4106 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/18527 | - |
dc.description.abstract | Wypracowując koncepcję pedagogiki międzykulturowej i koncepcję „międzykulturowej tożsamości”, Jerzy Nikitorowicz rozpatruje doświadczenie zakorzenienia w tradycji i postawę „człowieka pogranicza” (otwartego na odmienności kulturowe). Towarzyszy temu świadomość napięć właściwych dynamice pogranicza. W sytuacji pogranicza coś może być „zarazem” tym, czym jest (co ma określony kształt tożsamości) i „zarazem” czymś innym, czymś z pogranicza jednego i drugiego (lub też trzeciego, kolejnego) jestestwa. Obeznanie w złożoności pogranicza w jakiejś mierze przygotowuje na zetknięcie się z zapatrywaniami innymi niż własne, które jawią się jako nieoczywiste (a trzeba z nimi konfrontować własne oczywistości, ryzykując, iż to one staną się problematyczne). Pogranicza nie są „gdzieś daleko”, „na kresach”, ale ich obecność i ich cechy, m.in. dynamiczne układy wartości, wpisują się w różne obszary człowieczej egzystencji, kształtując rozumienie podstawowych „spraw ludzkich”. Zmierzając do dojrzałych teoretycznie ujęć problematyki Innego, pogranicza i relacji międzykulturowych, Nikitorowicz postuluje rewitalizację heterologii (nauki i wiedzy o Innym). | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | zakorzenienie | pl_PL |
dc.subject | dziedzictwo tradycji | pl_PL |
dc.subject | otwartość | pl_PL |
dc.subject | pogranicza | pl_PL |
dc.subject | pedagogika międzykulturowa | pl_PL |
dc.subject | „międzykulturowa tożsamość” | pl_PL |
dc.title | Między zakorzenieniem w dziedzictwie tradycji a otwartością (na) pogranicza : o kształtowaniu "międzykulturowej tożsamości" i tropach pedagogiczych poszukiwań Jerzego Nikitorowicza | pl_PL |
dc.title.alternative | Between being rooted in the heritage of tradition and the openness of/to borderlands. On Jerzy Nikitorowicz’s shaping of “intercultural identity” and some educational traces in his research | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.15804/em.2020.01.01 | - |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WSiNoE)
|