DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.advisor | Zawojski, Piotr | - |
dc.contributor.author | Sikora, Andrzej | - |
dc.date.accessioned | 2021-01-27T12:40:07Z | - |
dc.date.available | 2021-01-27T12:40:07Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/18633 | - |
dc.description.abstract | Niniejsza dysertacja to analiza „podstawowego doświadczenia VR” — interaktywnej
relacji pomiędzy twórcą a odbiorcą jego dzieła, które jest rodzajem interaktywnej sztuki osadzonej w cyfrowej rzeczywistości. Studium zagadnienia rozpoczyna się od próby
przyjrzenia się trójkątowi Autor — Dzieło — Odbiorca, który był tematem burzliwego
dyskursu między luminarzami XX wieku, od Umberto Eco do Michela Foucaulta; ta
historyczna perspektywa jest wszakże tylko preludium do kolejnego rozdziału, gdzie
znacznie współcześniejsi nam rozmówcy zastanawiają się nad relacją bezpośredniego
uczestnictwa w sztuce. Rozdział wstępny zawiera także krytyczny przegląd wielu definicji
interaktywności oraz rzeczywistości wirtualnej i bada kwestię interaktywnej natury
człowieka z filozoficznego i socjologicznego punktu widzenia.
Rozdział pierwszy poświęcony jest aktualnej dyskusji na temat roli interaktywności w
relacjach między artystą a odbiorcą, przy czym główny nacisk pada tutaj na dzieła
zapośredniczane technologicznie. Autor zastanawia się nad doświadczeniem
interaktywności i wieloma elementami, które składają się zarówno na artystyczny proces
dzielenia się dziełem sztuki, jak i na odbiór przez publiczność dzieła, kiedy to
„uczestnikami są widzowie i użytkownicy w interakcji z tym dziełem i między sobą
(Rogala, 1997)”. Rozdział zamykają rozważania na temat multimedialnych dzieł
Mirosława Rogali, w których artysta sięga do własnej poezji, aby wywołać odwrotną
transformację swoich nowych fotografii, a jednocześnie w większym stopniu kontrolować
gotowy, przekształcony już obraz. Wydaje się, że jest to odpowiedź Rogali na
postmodernistyczny świat wszechobecnej SI.
Rozdział drugi analizuje wzorce obecne w sztuce interaktywnej, filmie, wideo i grach oraz
zajmuje się cyberświatem, uniwersum w którym zachodzą interaktywne praktyki
artystyczne. Autor bada również narzędzia wykorzystywane do tworzenia, dystrybucji,
wystawiania i odbioru dzieł interaktywnych. Analiza obejmuje wybrane platformy
Wirtualnej Rzeczywistości, a uwagę autora przykuwają zwłaszcza indywidualne i
zbiorowe doświadczenia wzajemności za pośrednictwem tych platform.
W trzecim i ostatnim rozdziale autor przedstawia wybrane projekty z zakresu wirtualnej
rzeczywistości na wszystkich platformach VR, w tym pierwsze kino VR w Amsterdamie,
przeżywającą rozkwit Produkcję Wirtualną w Hollywood oraz DEL+ALT+CTRL, nową
interaktywną operę w 8 częściach autorstwa Mirosława Rogali.
Ciągle zmieniające się, dynamiczne i wielowymiarowe relacje między artystą a
użytkownikiem (użytkownikami) w przestrzeni zapośredniczonej technologicznie okazują
się jeszcze bardziej złożone, gdy zderzają się ze sztuczną inteligencją, mimo że wciąż stoją przed nimi te same dylematy w debacie na temat stopnia, w jakim społeczeństwo lub
technologia determinują sposób interakcji artysty, dzieła i odbiorcy. Samouczące się
maszyny oparte na głębokich sieciach neuronowych posiadają zdolność do śledzenia
naszej biernej wiedzy i instynktownych reakcji. Potrafią zmniejszyć spontaniczność
interaktywności, którą dzisiaj cieszymy się w znacznym stopniu. Autor stawia więc
ostatnie pytanie: czy sztuczna inteligencja odbierze nam interaktywność, sprowadzając nas
znów do roli obserwatorów? Rozdział zamyka próba przewidzenia, jaka będzie przyszła
rola interaktywności jeśli chodzi o autonomię na styku człowieka i maszyny i jaką formę
przybierze proces podejmowania decyzji — innymi słowy, jakie problemy z manipulacją,
władzą i kontrolą wynikną z wszechmocnej funkcjonalności SI, która będzie zarządzać
naszym życiem na makro i mikro poziomie. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Katowice : Uniwersytet Śląski | pl_PL |
dc.subject | rzeczywistość wirtualna | pl_PL |
dc.subject | interaktywność | pl_PL |
dc.subject | artysta | pl_PL |
dc.subject | cyfrowe technologie komunikacyjne | pl_PL |
dc.title | Interactive relationships between artist and recipient in virtual art | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Rozprawy doktorskie (W.Hum.)
|