Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/18644
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKolbiarz, Artur-
dc.date.accessioned2021-01-28T08:52:00Z-
dc.date.available2021-01-28T08:52:00Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citation"Biuletyn Historii Sztuki" T. 82, Nr 4 (2020), s. 559-599pl_PL
dc.identifier.issn0006-3967-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/18644-
dc.description.abstractWzniesienie oraz wyposażenie kaplicy św. Marii Magdaleny przy kościele cysterskim w Henrykowie wpisało się w ramy ostatniej ofensywy artystycznej Kościoła katolickiego na Dolnym Śląsku w czasach nowożytnych, przeprowadzonej już po włączeniu regionu do Królestwa Prus. Należało także do największych przedsięwzięć artystycznych, podjętych po połowie XVIII w. przez henrykowskiego opata Candidusa Riegera. Zachowane archiwalia pozwalają zrekonstruować podział prac przy tej realizacji. Prace murarskie, kamieniarskie i stolarskie przeprowadzone zostały w większości siłami miejscowych rzemieślników. Za pozostałe odpowiedzialni byli wrocławscy mistrzowie. Dekoracje malarskie wykonał Johann Heinrich Kynast, stiukowe Dominicus Merck, zaś ołtarz oraz elementy snycerskie nagrobka Piastów ziębickich: Bolka II i Jutty wyszły spod dłuta Augusta Leopolda Jäschkego (ok. 1709–1787). Słabo dotąd rozpoznany w literaturze rzeźbiarz funkcjonował przez ponad pięć dekad na terenie Wyspy Piaskowej, wywierając znaczący wpływ na ukształtowanie miejscowej plastyki rokokowej. Jäschke, wykształcony prawdopodobnie w znakomitym atelier Franza Josepha Mangoldta, naśladował swojego domniemanego mistrza nie tylko w rzeźbie figuralnej, ale również w tzw. małej architekturze. Przeciętne umiejętności kształtowania figur rekompensował stosowaniem modnych konceptów architektonicznych oraz rozbudowanej ornamentyki. Aktywność zawodowa Jäschkego, obejmująca terytorialnie Dolny i Górny Śląsk oraz pogranicze Wielkopolski, stanowi znakomity probierz produkcji wrocławskiego środowiska artystycznego czasów rokoka.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectAugust Leopold Jäschke (ok. 1709–1787)pl_PL
dc.subjectsztuka Monarchii Habsburskiejpl_PL
dc.subjectHenryków (Heinrichau) - opactwo cysterskiepl_PL
dc.subjectrzeźba henrykowskapl_PL
dc.subjectsztuka Wrocławiapl_PL
dc.subjectrzeźba późnobarokowapl_PL
dc.subjectrzeźba rokokowapl_PL
dc.subjectrzeźba barokowa na Śląskupl_PL
dc.titleWystrój rzeźbiarski kaplicy Marii Magdaleny przy kościele Wniebowzięcia NMP i św. Jana Chrzciciela w Henrykowie oraz jego twórca August Leopold Jäschkepl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.identifier.doi10.36744/bhs.696-
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Kolbiarz_Wystroj_rzezbiarski_kaplicy_Marii_Magdaleny_przy_kosciele_Wniebowziecia_NMP.pdf8,78 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons