Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/18690
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSzkaradnik, Katarzyna-
dc.date.accessioned2021-01-29T13:08:30Z-
dc.date.available2021-01-29T13:08:30Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citation"Białostockie Studia Literaturoznawcze" T. 5 (2014), s. 309-329pl_PL
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/18690-
dc.description.abstractThe axis of The Shadow-Line by Joseph Conrad is the issue of initiation in the seaman craft and, at the same time crossing the threshold of adulthood. The author of the article, referring to the concept of the rites of passage of van Gennep, Turner and Eliade, as well as the model of Campbell’s mythic “hero’s journey”, analyses the process and anthropological implications of this initiation and considers to what extent the rites de passage are universal, and to what extent they are contextual. The ship crew turns out to be a communitas, a community of the liminal phase of the rite of passage, and the protagonist must realize the model-archetype in concrete circumstances. Even though the plot resembles the structure of a magical tale, one may find there the cultural reality of seamen’s work and the Victorian erapl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectliminalitypl_PL
dc.subjectinitiationpl_PL
dc.titleLiminalność i poznanie w "Smudze cienia" Josepha Conrada : między uniwersalnym a kontekstualnym rozumieniem inicjacjipl_PL
dc.title.alternativeLiminality and Cognition in The Shadow-Line by Joseph Conrad. Between the Universal and Contextual Understanding of Initiationpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2014.05.20-
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Szkaradnik_Liminalnosc_i_poznanie_w_Smudze_cienia.pdf367,8 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons