http://hdl.handle.net/20.500.12128/18817
Tytuł: | Wsparcie instytucjonalne uczniów pochodzenia romskiego w kontekście podtrzymywania tożsamości etnicznej |
Autor: | Kwadrans, Łukasz Matkowska, Justyna |
Słowa kluczowe: | Romowie; edukacja dzieci romskich; wsparcie instytucjonalne dzieci romskich; podtrzymywanie tożsamości etnicznej; asystenci edukacji; nauczyciele wspomagający |
Data wydania: | 2017 |
Źródło: | "Edukacja Międzykulturowa " (2017), nr 7, s. 155-164 |
Abstrakt: | Artykuł poświęcony jest realizowanym formom wsparcia instytucjonalnego uczniów pochodzenia romskiego w polskim systemie oświaty. Romowie są grupą zagrożoną wykluczeniem społecznym, dlatego bardzo istotne jest systemowe wsparcie rodzin, a szczególnie uczniów w środowisku. Aktualnie proponowane formy pomocy koncentrują się na realizowaniu zadań edukacyjnych, mających na celu podtrzymywanie tożsamości etnicznej i językowej oraz integracji uczniów pochodzenia romskiego ze społeczeństwem. Jednak warto zastanowić się, w jakim stopniu wsparcie instytucjonalne ma znaczenie dla podtrzymywania tożsamości etnicznej uczniów pochodzenia romskiego i czy nie skutkuje zjawiskiem zatracania przez dzieci tradycji lub odizolowania się od własnej grupy, co w konsekwencji doprowadzić może do zanikania obyczajów i kultury romskiej. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/18817 |
DOI: | 10.15804/em.2017.02.10 |
ISSN: | 2299-4106 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WSiNoE) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Kwadrans_Matkowska_wsparcie_instytucjonalne_uczniow_.pdf | 329,84 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons