Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/19164
Tytuł: Zadania szkoły i nauczycieli na terenach występowania dialektu - przykład Górnego Śląska
Autor: Gancarz, Aleksandra
Słowa kluczowe: język polski; dialekt; gwara; edukacja szkolna; tożsamość językowa; the Polish language; local dialect; school education; slang; lingual identity
Data wydania: 2015
Źródło: "Edukacja Międzykulturowa" (2015), nr 4, s. 229-243
Abstrakt: The aim of this study is – with reference to the concept of intercultural and regional education – defining the tasks of schools and teachers in dialect areas. The article describes the linguistic ascpect of multiculturalism of Silesian schools. On the basis of pedagogical and sociological literature the author formulates a thesis that linguistic variety is richness and an opportunity for development of students and teachers, a possibility of intercultural learning, but also a cause of conflicts. Research material, which the discussion refers to, was collected by the biographical method with the use of the narrative interview technique. The results of conducted research confirmed the thesis. They allow for defining tasks of schools and teachers in dialect areas. They can also be referred to other regions, where native inhabitants strongly indentify themselves with the dialect and regional culture in general. Although the article omits the question of introducing compulsory Silesian language lessons at schools, against a background of such aspirations the undertaken subject matter seems particularly current.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/19164
ISSN: 2299-4106
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Gancarz_zadania_szkoly_i_nauczycieli_na.pdf840,62 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons