Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/19199
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorAleksandrowicz, Joanna-
dc.date.accessioned2021-02-23T09:41:01Z-
dc.date.available2021-02-23T09:41:01Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationKwartalnik Filmowy, Nr 97/98 (2017), s. 94-112pl_PL
dc.identifier.issn0452-9502-
dc.identifier.issn2719-2725-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/19199-
dc.description.abstractThe analysis of five different Spanish screen adaptations of Carmen by Prosper Mérimée reveals how these films, made in different periods, reflect cultural and political changes, dominant ideologies and changing fashions and fantasies. In Spanish film adaptations Carmen has many faces. She is considered to be an icon of españolada, at the same time she is a proud Gypsy pretending to be a Basque, a rebel desiring freedom above all else, yet another incarnation of femme fatale, but also a converted sinner – pious and in love with a soldier, and not with her own independence. On-screen references to Carmen, often dressed in ironic quotation marks and appearing on the margins of – it would appear – unrelated stories are also interesting.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectSpanish screen adaptations of Carmen by Prosper Mériméepl_PL
dc.subjecticon of españoladapl_PL
dc.subjectfemme fatalepl_PL
dc.titleOd robotnicy do gwiazdy flamenco : metamorfozy Carmen w kinie hiszpańskimpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Aleksandrowicz_Od_robotnicy.pdf975,89 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons