Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/19447
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWysocka, Ewa-
dc.date.accessioned2021-03-10T07:02:48Z-
dc.date.available2021-03-10T07:02:48Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citation"Lubelski Rocznik Pedagogiczny" Vol. 39, No. 4 (2020), s. 193-212pl_PL
dc.identifier.issn0137-6136-
dc.identifier.issn2449-8327-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/19447-
dc.description.abstractThis article analyses the role of positive diagnosis in social rehabilitation. It has been assumed to be a priority in identifying socially maladapted individuals. The sufficiency of the negative diagnosis model, used so far in social rehabilitation pedagogy, has been questioned. Referring to the main features of psycho-pedagogical diagnosis (e.g. infinity, complexity, multidimensionality), the fundamental principles of diagnosing the so-called difficult phenomena, which include social maladaptation, have been formulated. The analysis has been conducted referring to the results of empirical studies (own and other authors’ studies) concerning the complex and ambiguous descriptions of maladapted people (self-concept, self-assessment, self-acceptance, concept of the world, concept of one’s own life). The article proposes a model of social rehabilitation diagnosis from the perspective of positive psychology (quality of life) and cognitive psychology. W artykule została przeprowadzona analiza znaczenia diagnozy pozytywnej w resocjalizacji. Założono jej priorytetowość w poznawaniu osób niedostosowanych społecznie. Zakwestionowano wystarczalność modelu diagnozy negatywnej, obowiązującego dotychczas w pedagogice resocjalizacyjnej. Odnosząc się do głównych cech diagnozy psychopedagogicznej (np. nieskończoność, złożoność, wielowymiarowość), sformułowano podstawowe zasady diagnozowania tzw. zjawisk trudnych, do których zaliczono niedostosowanie społeczne. Analizę przeprowadzono z odniesieniem do wyników badań empirycznych (badań własnych i innych autorów), dotyczących złożonych i niejednoznacznych charakterystyk osób niedostosowanych (obraz siebie, samoocena, samoakceptacja, obraz świata, obraz własnego życia). W artykule zaproponowano model diagnozy resocjalizacyjnej w ujęciu psychologii pozytywnej (jakości życia) i poznawczej.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/*
dc.subjectresocjalizacjapl_PL
dc.subjectpsychologia pozytywnapl_PL
dc.subjectdiagnozapl_PL
dc.subjectmodel diagnozypl_PL
dc.subjectpodstawowe zasady diagnozypl_PL
dc.subjectpsychologia poznawczapl_PL
dc.subjectsamoocenapl_PL
dc.subjectsamoakceptacjapl_PL
dc.subjectobraz światapl_PL
dc.subjectobraz życiapl_PL
dc.subjectsocial rehabilitationpl_PL
dc.subjectdiagnosispl_PL
dc.subjectdiagnosis modelpl_PL
dc.subjectfundamental principles of diagnosispl_PL
dc.subjectpositive psychologypl_PL
dc.subjectcognitive psychologypl_PL
dc.subjectself-esteempl_PL
dc.subjectself-acceptancepl_PL
dc.subjectconcept of the worldpl_PL
dc.subjectconcept of lifepl_PL
dc.titleThe role of positive diagnosis in social rehabilitation from the perspective of the theory of evil : a psychopedagogical reflectionpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.identifier.doi10.17951/lrp.2020.39.4.193-212-
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Wysocka_The_role_of_positive_diagnosis_in_social_rehabilitation_from_the_perspective_of_the_theory.pdf671,51 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie Autorstwa 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons