DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Olbrycht, Katarzyna | - |
dc.date.accessioned | 2021-03-18T09:15:03Z | - |
dc.date.available | 2021-03-18T09:15:03Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.citation | "Horyzonty Wychowania" T. 19, Nr 50 (2020), s. 93-104 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1643-9171 | - |
dc.identifier.issn | 2391-9485 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/19556 | - |
dc.description.abstract | CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest próba uzasadnienia tezy, zgodnie z którą współczesne wychowanie
stanęło wobec szczególnego, pilnego wyzwania – mocnego oparcia się na antropologii
afirmującej człowieka. Wymaga tego sytuacja z jednej strony wzmagającej się krytyki humanizmu,
z drugiej – przedłużającej się pandemii koronawirusa.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Metodą badawczą jest analiza współczesnej sytuacji społeczno-
kulturowej i pozycji w niej człowieka i człowieczeństwa w świetle personalistycznej myśli
filozoficznej D. von Hildebranda, Ch. Delsol i R. Spaemanna.
PROCES WYWODU: Autorka wychodzi od charakterystyki obecnej sytuacji kultury dystansującej
się coraz bardziej od idei humanizmu. Równocześnie zwraca uwagę na trudne konsekwencje
wychowawcze sytuacji pandemii. Stawia tezę, że jedyną właściwą odpowiedzią jest afirmacja
człowieka. Potrzebę takiej postawy uzasadnia, odwołując się do personalizmu chrześcijańskiego
w ujęciu D. von Hildebranda, Ch. Delsol i R. Spaemanna. Wywód kończą wnioski dla wychowania.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Przeprowadzona analiza prowadzi do wniosku, iż jedynie personalizm
chrześcijański pozwala w pełni uzasadnić potrzebę afirmacji człowieka, wyjaśnić jej rozumienie
i wskazać sposoby realizacji tej postawy.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Wnioski przeprowadzonej analizy dotyczą możliwości
kształcenia postawy afirmacji człowieka, wrażliwości na człowieczeństwo. Zdaniem autorki
potrzebne jest kształcenie postaw wobec człowieka i świata warunkujących postawę afirmacji człowieka
i świata – a to znaczy postaw uznania, zachwytu, podziwu, bezinteresowności. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | humanizm | pl_PL |
dc.subject | antropocentryzm | pl_PL |
dc.subject | osoba | pl_PL |
dc.subject | afirmacja | pl_PL |
dc.subject | bezinteresowność | pl_PL |
dc.title | Potrzeba afirmacji człowieka jako wyzwanie dla wychowania | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.35765/hw.1918 | - |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WSiNoE)
|