DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Przybyla, Olga | - |
dc.contributor.author | Turek, Joanna | - |
dc.date.accessioned | 2018-04-04T08:12:35Z | - |
dc.date.available | 2018-04-04T08:12:35Z | - |
dc.date.issued | 2013 | - |
dc.identifier.citation | "Logopedia Silesiana" T. 2. (2013), s. 24-50 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2300-5246 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/1987 | - |
dc.description.abstract | The authors discuss the results of research carried out to present reading skills of pupils in
the primary school. Taking into account theoretical background, used to prepare the research methodology,
the most significant factors contributing to the reading process are analyzed. There are two
dimensions of reading skills that are involved in the research: decoding and reading comprehension of
the text. The range of decoding provides the assessment of reading speed (treated as a number of words
read within one minute), correctness of reading (perceived as proportion of the read word in a correct
way compared to all read words per minute), and a type of mistakes made by children during reading.
Key words: research of reading skills, determinants of the reading process, decoding, reading comprehension
Wprowadzenie
Czytanie jest jedną z najważniejszych form komunikowania się we współczesnym
świecie. Stanowi formę dostępu do powszechnej informacji i źródło wiedzy.
Służy człowiekowi zarówno w praktycznym, codziennym działaniu, w pracy zawodowej,
jak i w rozwijaniu zainteresowań, kształtowaniu racjonalnego poglądu na świat
oraz w dostarczaniu bodźców do uformowania i rozwoju uczuć, wpływając na rozwój
całej jego osobowości. Czytanie jest operacją wieloczynnościową, której sprawną
realizację determinują złożone kompleksy uwarunkowań biologicznych, psychologiczno-
pedagogicznych i społecznych. Opanowanie umiejętności czytania stanowi
długotrwały proces. Jego powodzenie zależy od bardzo wielu czynników, jednak
przede wszystkim od indywidualnych predyspozycji i potencjalnych możliwości
dziecka, takich jak: stan poziomu neurorozwojowego, poziomu rozwoju sfery emocjonalno-
motywacyjnej, rozwoju funkcji psychomotorycznych i poznawczych, oraz
od czynników | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | modele opanowania czytania | pl_PL |
dc.subject | zaburzenia czytania | pl_PL |
dc.subject | przebieg procesu czytania | pl_PL |
dc.subject | trudności w czytaniu | pl_PL |
dc.subject | błędy w czytaniu | pl_PL |
dc.subject | klasyfikacja błędów w czytaniu | pl_PL |
dc.title | Badanie opanowania umiejętności czytania przez uczniów klas czwartych szkoły podstawowej | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.relation.journal | Logopedia Silesiana | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.)
|