http://hdl.handle.net/20.500.12128/20226
Tytuł: | Śpiew i piosenka a edukacja do starości w kształceniu zintegrowanym |
Autor: | Trzcionka-Wieczorek, Anna |
Słowa kluczowe: | edukacja muzyczna; walory zajęć muzycznych; śpiew i piosenka; edukacja wczesnoszkolna; edukacja do starości |
Data wydania: | 2021 |
Źródło: | "Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce" T. 16, nr 1 (2021), s. 41-51 |
Abstrakt: | Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na rolę i miejsce edukacji muzycznej w życiu i rozwoju uczniów klas I–III szkoły podstawowej. Autorka opisuje rozwój muzyczny dziecka w wieku wczesnoszkolnym, wymienia szereg funkcji wczesnej edukacji muzycznej oraz pięć form aktywności muzycznej, w których powinni regularnie uczestniczyć uczniowie. Ze względu na podjęty temat, autorka szczególnie zwraca uwagę na śpiewanie piosenek oraz związane z tym walory ogólnorozwojowe. Dalszą część artykułu stanowi refleksja na temat przemianach demograficznych i postępującego procesu starzenia się polskiego społeczeństwa. Odnosząc się do literatury przedmiotu, autorka zwraca uwagę na realizację w szkole ogólnokształcącej treści związanych z edukacją do starości. Podkreśla ona, że nauczyciele w szkole powinni na zajęciach stymulować prawidłowy, wszechstronny rozwój wychowanków, ukazywać pozytywne strony starzenia się i starości oraz kształtować postawy wobec seniorów. Jest to możliwe między innymi na zajęciach muzycznych, ze szczególnym uwzględnieniem śpiewu i piosenek. Dowodem tego jest przedstawiona analiza wybranych piosenek z repertuaru dziecięcego oraz występujących w nich treści związanych ze starością i osobami w podeszłym wieku. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/20226 |
DOI: | 10.35765/eetp.2021.1659.03 |
ISSN: | 1896-2327 2353-7787 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WSiNoE) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Trzcionka-Wieczorek_Spiew_i_piosenka_a_edukacja_do_starosci_w_ksztalceniu_zintegrowanym.pdf | 363,73 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons