DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Czakon, Tomasz | - |
dc.date.accessioned | 2021-06-24T07:44:25Z | - |
dc.date.available | 2021-06-24T07:44:25Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.citation | "Folia Philosophica" Vol. 44, No 2 (2020), s. 1-21 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2353-9445 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/20459 | - |
dc.description.abstract | The Declared Scientific Ethos of Polish Universities
Abstract: The principles that govern the functioning of science and visions of the ethics
of scientific research are changing. Many researchers who are examining these changes
observe a shift from the academic ethos to the industrial — or “corporate” — ethos. Under
the new law on higher education and science, which was passed by the Polish Parliament
in 2018, new regulations to the Polish state university system have come into effect. The
basic aim of my article has been to examine the scientific ethos in Poland. I based my
research on the new statutes adopted by university senates, in which I focused on the
value statements and declarations that express the beliefs of university authorities about
the most important and desirable model of science. I compared two groups of universities,
those which have obtained the status of research universities and colleges from the Upper
Silesian Metropolis. My goal was to answer the following questions: 1. What values create
the declared ethos of science? 2. What is their hierarchy? 3. To what extent is the ethos
of both groups of universities similar? 4. Has the scientific ethos present in the new stat utes changed in relation to what was declared earlier? In order to answer these questions,
I have applied the technique of document content analysis. My research shows that 1. The
ethos of science is changing; 2. The set of declared values in the material under scrutiny
is rich and varied. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | etos | pl_PL |
dc.subject | etos nauki | pl_PL |
dc.subject | uniwersytet | pl_PL |
dc.subject | ethos | pl_PL |
dc.subject | scientific ethos | pl_PL |
dc.subject | university | pl_PL |
dc.title | Deklarowany etos nauki polskich uczelni | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.31261/fp.11324 | - |
dc.description.references | Babbie E.: Podstawy badań społecznych. Tłum. W. Betkiewicz [et al.]. Warszawa
2008.
Bieliński J., Tomczyńska A.: Etos nauki we współczesnej Polsce. „Nauka
i Szkolnictwo Wyższe” 2019, nr 1—2 (53—54), s. 219—250.
https://doi.org/10.14746//nisw.2019.1-2.7.
Czakon T.: Etos nauki naukowców a etos nauki w kodeksach etycznych wyższych
uczelni. „Analecta. Studia i Materiały z Dziejów Nauki” 2018, R. 27, z. 2 (53),
s. 99—113.
Dudek J.: Etos uniwersytetu a globalny kłopot z jego tożsamością. „Studies
in Global Ethics and Global Education” 2017, no. 7, s. 24—42.
http://sgege.aps.edu.pl/ [dostęp: 2.05.2019].
Encyklopedia socjologii. Suplement. Kom. red. Z. Bokszański. Warszawa 2005.
Feldy M.: Etos nauki a podejście do promocji nauki. „MINIB. Marketing
Instytucji Naukowych i Badawczych” 2018, nr 2 (28), s. 67—98.
https://doi.org/10.14611/minib.28.06.2018.04.
Goćkowski J.: Ethos nauki i role uczonych. Kraków 1996.
Goćkowski J.: Uniwersytet i tradycja w nauce. Kraków 1999.
Grzesiak K.: Etos nauki — między klerkowskim a eksperckim modelem na uki. „Zeszyty Naukowe. Zbliżenia Cywilizacyjne” 2017, T. 13 (4), s. 64—76.
https://doi.org/10.21784/ZC.2017.024.
Krimsky S.: Nauka skorumpowana? O niejasnych związkach nauki i biznesu. Przeł.
B. Biały. Warszawa 2006.
Kwiek M.: Narodziny uniwersytetu z ducha nowoczesności. Uwagi o transforma cjach instytucji w epoce globalnej. „Principia. Pisma Koncepcyjne z Filozofii
i Socjologii Teoretycznej” 2004, T. 37—38, s. 45—60.
Lekka-Kowalik A.: Uniwersytet jako firma usługowa — szansa czy klęska?
„Ethos” 2009, vol. 85—86 (1—2), s. 52—69.
[Lista uczelni wyłonionych w pierwszym konkursie programu Ministra Nauki
i Szkolnictwa Wyższego „Inicjatywa doskonałości — uczelnia badawcza”].
http://www.bip.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2019_10/6ce53b5cae3f256eb8095549c7f
a71c4.pdf [dostęp: 18.04.2020].
s. 20 z 21Deklarowany etos nauki polskich uczelni fp.11324
Merton R.K.: Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Przeł. E. Morawska,
J. Werenstein-Żuławski. Wstęp i red. nauk. J.J. Wiatr. Warszawa 1982.
Readings B.: Uniwersytet w ruinie. Przekł. S. Stecko. Warszawa 2017.
Rembierz M.: Uniwersytet — wolność — bezinteresowność. Tradycyjny etos
i współczesne przemiany tożsamości uniwersytetu. „Pedagogika Szkoły
Wyższej” 2015, nr 2, s. 11—48. https://doi.org/10.18276/psw.2015.2-01.
Słownik socjologii i nauk społecznych. Red. G. Marshall. Red. nauk. pol. wyd.
M. Tabin. Warszawa 2005.
Szadkowski K.: Uniwersytet jako dobro wspólne. Podstawy krytycznych badań
nad szkolnictwem wyższym. Warszawa 2015.
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. „Dziennik
Ustaw” 2018, poz. 1668.
Ziman J.M.: Is Science Losing Its Objectivity? „Nature” 1996, no. 382, s. 751—754.
https://doi.org/10.1038/382751a0.
Ziman J.M.: Real Science: What It Is, and What It Means. Cambridge—New York
2000 | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.)
|