Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/20459
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorCzakon, Tomasz-
dc.date.accessioned2021-06-24T07:44:25Z-
dc.date.available2021-06-24T07:44:25Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citation"Folia Philosophica" Vol. 44, No 2 (2020), s. 1-21pl_PL
dc.identifier.issn2353-9445-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/20459-
dc.description.abstractThe Declared Scientific Ethos of Polish Universities Abstract: The principles that govern the functioning of science and visions of the ethics of scientific research are changing. Many researchers who are examining these changes observe a shift from the academic ethos to the industrial — or “corporate” — ethos. Under the new law on higher education and science, which was passed by the Polish Parliament in 2018, new regulations to the Polish state university system have come into effect. The basic aim of my article has been to examine the scientific ethos in Poland. I based my research on the new statutes adopted by university senates, in which I focused on the value statements and declarations that express the beliefs of university authorities about the most important and desirable model of science. I compared two groups of universities, those which have obtained the status of research universities and colleges from the Upper Silesian Metropolis. My goal was to answer the following questions: 1. What values create the declared ethos of science? 2. What is their hierarchy? 3. To what extent is the ethos of both groups of universities similar? 4. Has the scientific ethos present in the new stat utes changed in relation to what was declared earlier? In order to answer these questions, I have applied the technique of document content analysis. My research shows that 1. The ethos of science is changing; 2. The set of declared values in the material under scrutiny is rich and varied.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/*
dc.subjectetospl_PL
dc.subjectetos naukipl_PL
dc.subjectuniwersytetpl_PL
dc.subjectethospl_PL
dc.subjectscientific ethospl_PL
dc.subjectuniversitypl_PL
dc.titleDeklarowany etos nauki polskich uczelnipl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.identifier.doi10.31261/fp.11324-
dc.description.referencesBabbie E.: Podstawy badań społecznych. Tłum. W. Betkiewicz [et al.]. Warszawa 2008. Bieliński J., Tomczyńska A.: Etos nauki we współczesnej Polsce. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2019, nr 1—2 (53—54), s. 219—250. https://doi.org/10.14746//nisw.2019.1-2.7. Czakon T.: Etos nauki naukowców a etos nauki w kodeksach etycznych wyższych uczelni. „Analecta. Studia i Materiały z Dziejów Nauki” 2018, R. 27, z. 2 (53), s. 99—113. Dudek J.: Etos uniwersytetu a globalny kłopot z jego tożsamością. „Studies in Global Ethics and Global Education” 2017, no. 7, s. 24—42. http://sgege.aps.edu.pl/ [dostęp: 2.05.2019]. Encyklopedia socjologii. Suplement. Kom. red. Z. Bokszański. Warszawa 2005. Feldy M.: Etos nauki a podejście do promocji nauki. „MINIB. Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych” 2018, nr 2 (28), s. 67—98. https://doi.org/10.14611/minib.28.06.2018.04. Goćkowski J.: Ethos nauki i role uczonych. Kraków 1996. Goćkowski J.: Uniwersytet i tradycja w nauce. Kraków 1999. Grzesiak K.: Etos nauki — między klerkowskim a eksperckim modelem na uki. „Zeszyty Naukowe. Zbliżenia Cywilizacyjne” 2017, T. 13 (4), s. 64—76. https://doi.org/10.21784/ZC.2017.024. Krimsky S.: Nauka skorumpowana? O niejasnych związkach nauki i biznesu. Przeł. B. Biały. Warszawa 2006. Kwiek M.: Narodziny uniwersytetu z ducha nowoczesności. Uwagi o transforma cjach instytucji w epoce globalnej. „Principia. Pisma Koncepcyjne z Filozofii i Socjologii Teoretycznej” 2004, T. 37—38, s. 45—60. Lekka-Kowalik A.: Uniwersytet jako firma usługowa — szansa czy klęska? „Ethos” 2009, vol. 85—86 (1—2), s. 52—69. [Lista uczelni wyłonionych w pierwszym konkursie programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Inicjatywa doskonałości — uczelnia badawcza”]. http://www.bip.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2019_10/6ce53b5cae3f256eb8095549c7f a71c4.pdf [dostęp: 18.04.2020]. s. 20 z 21Deklarowany etos nauki polskich uczelni fp.11324 Merton R.K.: Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Przeł. E. Morawska, J. Werenstein-Żuławski. Wstęp i red. nauk. J.J. Wiatr. Warszawa 1982. Readings B.: Uniwersytet w ruinie. Przekł. S. Stecko. Warszawa 2017. Rembierz M.: Uniwersytet — wolność — bezinteresowność. Tradycyjny etos i współczesne przemiany tożsamości uniwersytetu. „Pedagogika Szkoły Wyższej” 2015, nr 2, s. 11—48. https://doi.org/10.18276/psw.2015.2-01. Słownik socjologii i nauk społecznych. Red. G. Marshall. Red. nauk. pol. wyd. M. Tabin. Warszawa 2005. Szadkowski K.: Uniwersytet jako dobro wspólne. Podstawy krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym. Warszawa 2015. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. „Dziennik Ustaw” 2018, poz. 1668. Ziman J.M.: Is Science Losing Its Objectivity? „Nature” 1996, no. 382, s. 751—754. https://doi.org/10.1038/382751a0. Ziman J.M.: Real Science: What It Is, and What It Means. Cambridge—New York 2000pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Czakon_Deklarowany_etos_nauki_polskich_uczelni.pdf617,47 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons