http://hdl.handle.net/20.500.12128/20523
Tytuł: | O filmach, które chciały widzieć inaczej : w kręgu Bauhausu |
Autor: | Gwóźdź, Andrzej |
Słowa kluczowe: | kontrwizualność; maszyna filmowa; „nowe widzenie”; fotogram; Bauhaus |
Data wydania: | 2021 |
Źródło: | "Kwartalnik Filmowy" Nr 113 (2021), s. 6-26 |
Abstrakt: | Autor podejmuje próbę określenia zjawiska techniki filmowej w „punkcie zero kina” w odniesieniu do filmów powstałych w kręgu „nowego widzenia” Bauhausu na przełomie lat 20. i 30. XX w. (Amateurfilm Dessau Ivany Tomljenović z 1930 r. oraz filmów Lászla Moholya-Nagya, zwłaszcza Architects’ Congress. Film Diary z 1933 r.). Zjawisko to polega na ignorowaniu standardów technicznych medium bądź (i) ich kwestionowaniu do tego stopnia, że mamy do czynienia z manifestacyjnym obnażaniem idei rozwoju jako negatywnego wzorca odniesienia, niekiedy wręcz z jej całkowitym odrzuceniem. Omawiane filmy przeciwstawiają wizualności – jako sposobowi zarządzania autorytetem władzy – prawo do patrzenia (oparte na „kontrwizualności”), co wyraża się zwłaszcza w inscenizowaniu widzenia jako tego, co i jak jest widziane. Chodzi o stan medium, w którym praktyki postrzegania nie zostają zawłaszczone przez konstrukcje wizualne, bo maszyna społeczna nie uzgodniła jeszcze funkcjonowania maszyny fotograficzno-filmowej, w rezultacie powstaje wrażenie inscenizacyjnego i reżyserskiego ubóstwa. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/20523 |
DOI: | 10.36744/kf.675 |
ISSN: | 2719-2725 0452-9502 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Gwozdz_O_filmach_ktore_chcialy_widziec_inaczej_w_kregu_Bauhausu.pdf | 905,73 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons