DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Szuścik, Urszula | - |
dc.contributor.author | Kocurek, Danuta | - |
dc.date.accessioned | 2021-07-16T13:10:55Z | - |
dc.date.available | 2021-07-16T13:10:55Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | U. Szuścik, D. Kocurek (red.), "Ewaluacja w edukacji - teoria i praktyka" (S. 7-9). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-226-3730-2 | - |
dc.identifier.isbn | 978-83-226-3731-9 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/20684 | - |
dc.description.abstract | We współczesnym dyskursie życia publicznego często używa się określenia ewaluacja. Termin ten jest różnie definiowany. Zdaniem Jacka Piekarskiego trudno dziś mówić o jednoznacznej językowej wykładni ewaluacji, kłopoty zaś interpretacyjne i dynamika dyskusji toczących się wokół niej jedynie ten problem zaostrzają. Jedna z pierwszych jej definicji na gruncie polskim znajduje się w Słowniku ilustrowanym języka polskiego Michała Arcta z 1929 roku. Ewaluacja jest tam rozumiana jako ocenianie, oszacowanie, określenie wartości. Jak pisze Bolesław Niemierko: „Ewaluacja jest zbieraniem informacji o warunkach, przebiegu i wynikach działania edukacyjnego w celu dokonania oceny wartości tego działania i uzasadnienia dotyczących go decyzji. Narodziła się jako teoria, nazywana obecnie podejściem zoperacjonalizowanych zadań w łonie ortodoksyjnego behawioryzmu, lecz - w przeciwieństwie do nauczania programowanego - nie zgasła wraz z jego zmierzchem, lecz pomyślnie ewoluowała”. Grzegorz Michalski zauważa, że w naukach o wychowaniu jako najważniejszy cel ewaluacji przyjmuje się dążenie do doskonalenia rzeczywistości pedagogicznej. Wykorzystuje się podczas tego procesu różne rodzaje ewaluacji, m.in.: formatywną, konkluzywną czy społecznopolityczną. [fragm. tekstu] | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | ewaluacja w edukacji | pl_PL |
dc.subject | testy i pomiary w edukacji | pl_PL |
dc.subject | proces dydaktyczny | pl_PL |
dc.title | Wstęp | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WSiNoE)
|