Abstrakt: | Józef Ratzinger – Benedykt XVI wiąże poznanie teologiczne z naśladowaniem
Jezusa i podążeniem za Nim. Akcentuje nierozerwalną, wzajemną, służebną zależność
naukowej teologii z chrześcijańską praxis, chrystologicznej hermeneutyki z egzystencjalną
postawą wiary. Intelektualne i duchowe zrozumienie tajemnicy Jezusa zależy od
zażyłości z Nim i na tej drodze wzrasta: tylko Syn może pokazać Ojca, ponieważ Go zna
w sposób, który definiuje Jego egzystencję jako Syna. Wewnątrztrynitarna odwieczna
rozmowa z Ojcem – modlitwa Syna, Jego synostwo-posłuszeństwo – znajduje w historii
swój cielesny wyraz, a człowieczeństwo Jezusa, którego kulminacją staje się krzyż,
pozostaje Jego modlitwą. Ziemskie życie Jezusa, a w końcu Jego Pascha, wprowadzają
w ludzkie, niejasne pojęcie Boga doświadczenie miłującego Ojca, czyniąc tym samym
bieg dziejów definitywnie sensownym i spełnionym, a wiarę zasadną. Ratzinger broni
chrystologii jako pojęciowego ujęcia prawdy Ewangelii, której głębi i integralności chrystologia
strzeże i do której odsyła. Abstrahowanie w wierze od poznawczego dorobku
i dziedzictwa systematycznej teologii prowadzi do pozbawienia wiary jej najbardziej
istotnych treści, bez których zaczyna ona po omacku poszukiwać uzasadnień tyleż
subiektywnych, co dowolnych. |