http://hdl.handle.net/20.500.12128/21072
Tytuł: | Między Akademią a awangardą : studium amerykańskiego pola sztuki przełomu XIX i XX wieku |
Autor: | Lewicka, Barbara |
Słowa kluczowe: | socjologia kultury artystycznej; amerykańskie pole sztuki; autonomizacja pola sztuki; rewolucja symboliczna; sztuka amerykańska |
Data wydania: | 2021 |
Źródło: | "Przegląd Socjologiczny" T. 70, nr 2 (2021), s. 29-52 |
Abstrakt: | Artykuł poświęcony jest rekonstrukcji charakteru amerykańskiego pola sztuki na przełomie XIX i XX wieku w perspektywie teorii Pierre’a Bourdieu. Dokonując interpretacji zgromadzonych w Stanach Zjednoczonych materiałów, przeprowadzono analizę pola sztuki przełomu wieków w USA. Wydarzenia tamtego okresu – emancypacja części artystów spod wpływu Akademii, założenie samodzielnych szkół artystycznych, powstanie niezależnych galerii, powołanie krytyki artystycznej, organizacja kolejnych wystaw amerykańskiej sztuki współczesnej, otwarcie Armory Show (1913), wreszcie zerwanie ze stylem akademickim – stanowiły pierwszą fazę autonomizacji pola sztuki w Stanach Zjednoczonych. W artykule omówiono proces konstytucji i pierwotnej emancypacji amerykańskiego pola sztuki, a równocześnie wskazano uczestników gry w świecie artystycznym; określono ich rolę i znaczenie; opisano ich wzajemne relacje i zależności; wyjaśniono, o jakiego typu profity toczyła się gra statusowa w polu. Z drugiej strony określono dynamikę zmienności charakteru tych elementów w sytuacji zmiany społecznej zachodzącej w USA. Ze względu na wielowymiarowy charakter transformacji w polu rozpatrzono ją także w kategoriach rewolucji symbolicznej. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/21072 |
DOI: | 10.26485/PS/2021/70.2/3 |
ISSN: | 0033-2356 2450-9361 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Lewicka_Miedzy_akademia_a_awangarda_studium_amerykanskiego_pola_sztuki_przelomu_XIX_i_XX_wieku.pdf | 1,09 MB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons