Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21083
Tytuł: Analyse contrastive dans la perspective de la grammaire cognitive : cas des noms de parties du corps humain dans le domaine des instruments de musique
Tytuł równoległy: Analiza kontrastywna z perspektywy gramatyki kognitywnej - nazwy części ciała w domenie instrumentów muzycznych
A contrastive analysis from the perspective of cognitive grammar - the names of body parts in the domain of musical instruments
Autor: Taraszka-Drożdż, Barbara
Słowa kluczowe: językoznawstwo kognitywne; rozszerzenie metaforyczne; analiza kontrastywna; nazwy części ciała
Data wydania: 2021
Źródło: "Roczniki Humanistyczne" T. 69, z. 6 (2021), s. 139-153
Abstrakt: Proponując metodologię opartą na postulatach gramatyki kognitywnej, artykuł przedstawia analizę kontrastywną rozszerzeń metaforycznych w języku francuskim i polskim, a dokładniej, relacji kategoryzujących stanowiących ich podstawę. Przedmiotem analizy są nazwy części ciała ludzkiego odnoszące się do części instrumentów muzycznych. Badanie zakłada opis podobieństw i różnic w relacjach kategoryzujących na różnych poziomach abstrakcji: przechodząc od poziomu najwyższego, poprzez strukturę schematyczną [CZĘŚĆ CIAŁA LUDZKIEGO] - - - > [CZĘŚĆ INSTRUMENTU MUZYCZNEGO], po poziom poszczególnych elaboracji tej struktury, tj. poziom poszczególnych rozszerzeń. Te ostatnie przeanalizowane zostają na trzech poziomach ekwiwalencji: leksykalnym, referencyjnym oraz aktywowanych domen. Prowadzi to do wskazania kilku typów ekwiwalencji miedzy francuskimi i polskimi uszczegółowieniami wspomnianej wyżej struktury schematycznej.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21083
DOI: 10.18290/rh21696-8
ISSN: 0035-7707
2544-5200
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Taraszka-Drozdz_Analyse_contrastive_dans_la_perspective_de_la_grammaire.pdf531,49 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons