http://hdl.handle.net/20.500.12128/21083
Tytuł: | Analyse contrastive dans la perspective de la grammaire cognitive : cas des noms de parties du corps humain dans le domaine des instruments de musique |
Tytuł równoległy: | Analiza kontrastywna z perspektywy gramatyki kognitywnej - nazwy części ciała w domenie instrumentów muzycznych A contrastive analysis from the perspective of cognitive grammar - the names of body parts in the domain of musical instruments |
Autor: | Taraszka-Drożdż, Barbara |
Słowa kluczowe: | językoznawstwo kognitywne; rozszerzenie metaforyczne; analiza kontrastywna; nazwy części ciała |
Data wydania: | 2021 |
Źródło: | "Roczniki Humanistyczne" T. 69, z. 6 (2021), s. 139-153 |
Abstrakt: | Proponując metodologię opartą na postulatach gramatyki kognitywnej, artykuł przedstawia analizę kontrastywną rozszerzeń metaforycznych w języku francuskim i polskim, a dokładniej, relacji kategoryzujących stanowiących ich podstawę. Przedmiotem analizy są nazwy części ciała ludzkiego odnoszące się do części instrumentów muzycznych. Badanie zakłada opis podobieństw i różnic w relacjach kategoryzujących na różnych poziomach abstrakcji: przechodząc od poziomu najwyższego, poprzez strukturę schematyczną [CZĘŚĆ CIAŁA LUDZKIEGO] - - - > [CZĘŚĆ INSTRUMENTU MUZYCZNEGO], po poziom poszczególnych elaboracji tej struktury, tj. poziom poszczególnych rozszerzeń. Te ostatnie przeanalizowane zostają na trzech poziomach ekwiwalencji: leksykalnym, referencyjnym oraz aktywowanych domen. Prowadzi to do wskazania kilku typów ekwiwalencji miedzy francuskimi i polskimi uszczegółowieniami wspomnianej wyżej struktury schematycznej. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/21083 |
DOI: | 10.18290/rh21696-8 |
ISSN: | 0035-7707 2544-5200 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Taraszka-Drozdz_Analyse_contrastive_dans_la_perspective_de_la_grammaire.pdf | 531,49 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons