Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21177
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGiełdoń-Paszek, Aleksandra-
dc.date.accessioned2021-08-25T11:46:23Z-
dc.date.available2021-08-25T11:46:23Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationW. Jacyków, K. Tomczak (red.), "Dokument i kreacja artystyczna, jako dopełniające się obrazowania rzeczywistości" (S. 95-105). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-226-3536-0-
dc.identifier.isbn978-83-226-3537-7-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/21177-
dc.description.abstractThe article “Documentary and Artistic Creation as Complementary Forms of Capturing Reality. A Study of Two Artists” constitutes a discussion concerning the essence of documentary photography and its use in painting. In the age of intermedia creation, it is a common and readily accepted practice. In the 1960s, the practice was popularized by pop art artists — Andy Warhol and Robert Rauschenberg. The text discusses the formal similarities between two artistic cycles: Robert Rauschenberg’s Combine Painting and Andrzej Strumiłło’s Newspaper Photographs (Fotografie z gazet). Rauschenberg’s works, which illustrate thirty-four cantos of Dante’s Divine Comedy, were awarded the main prize at the 1964 Venice Biennale. Strumiłło’s cycle, which was conceived as a “newspaper collection of reality,” was created over a period of multiple years. Its editorial iteration was used as illustration for Strumiłło’s volume of poetry How (1983). Despite the ostensible parallels, both cases present a vastly different approach to the medium they utilize, i.e. documentary photography. Rauschenberg presents the photographs as the expression of the multiplicity of the contemporary world, capturing its increasing tempo, civilizational madness and globalization. Strumiłło, on the other hand, uses the press photos to reflect on the existential aspect of life, emphasizing the relativity of the civilizational values and the concepts we use to describe the world around us.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectpop artpl_PL
dc.subjectpress photographspl_PL
dc.subjectAndrzej Strumiłłopl_PL
dc.subjectRobert Rauschenbergpl_PL
dc.subjectCombine Paintingpl_PL
dc.titleDokument i kreacja artystyczna jako dopełniające się formy obrazowania rzeczywistości. Rozważania na przykładzie twórczości dwóch artystówpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Gieldon_Paszek_ Dokument_i_kreacja.pdf7,84 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons