DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Zeman, Aleksandra | - |
dc.date.accessioned | 2021-09-16T11:09:18Z | - |
dc.date.available | 2021-09-16T11:09:18Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.citation | "Musical Art in Educational Discourse" No. 2 (2017), s. 62-67 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2518-766X | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/21493 | - |
dc.description | Praca dyrygenta z zespołem wymaga umiejętności skutecznej komunikacji, by ożyło niepowtarzalne dzieło muzyczne. Komunikacja ta nie jest kwestią słownikowych definicji, ale procesem złożonym, wymagającym umiejętności nadawania i odbierania komunikatów. Począwszy od odczytania zapisu nutowego dzieła, które pozostawia przecież wiele tajników, przez sztukę egzekwowania przemyślanej interpretacji dzieła muzycznego, po komunikację między dyrygentem a słuchaczem za pośrednictwem chóru. Artysta, w tym dyrygent, w swej pracy może badać przestrzeń, w której działa, rozpoznawać ją, a przez to weryfikować i ubogacać. W procesie komunikacji między dyrygentem i chórem wyróżnić możemy trzy ogniwa: nadawcę - dyrygenta, który wysyła komunikat werbalny i niewerbalny, odbiorcę - zespół oraz kod, za pomocą którego następuje przekazanie informacji. Co stanowi o skuteczności komunikacji między dyrygentem i chórem? Niewątpliwie ważną, jak nie kluczową rolę pełni tu postawa dyrygenta. Komunikacja między dyrygentem a chórem w kreowaniu dzieła muzycznego uzależniona jest od zdolności, umiejętności i osobowości dyrygenta, umiejętności wokalnych chórzystów jak i ciągłej, systematycznej, wytrwałej pracy nad rozwojem własnym i zespołu.
słowa klucze:
komunikacja werbalna, komunikacja niewerbalna, dyrygent, chór, dzieło muzyczne, kreacja | pl_PL |
dc.description.abstract | The work of a conductor requires the ability of effective communication in order for a unique musical work
to come alive. This communication is not a matter of dictionary definitions but a complex process requiring
the ability to encode and decode messages. Starting from reading musical score, which still has a lot
of hidden information, through the art of carrying out the thoughtful interpretation of the piece, ending
up with the communication between the conductor and the listener via the choir, the artist, including
the conductor, can explore the space in which they act, identify it and thus verify and enrich it. Three links
may be distinguished in the process of communication between the conductor and the choir: the sender —
the conductor who sends a verbal and non-verbal message, the receiver — the ensemble and the code
by the means of which the information transfer takes place. What determines effective communication
between the conductor and the choir? Undoubtedly, an important if not a crucial role is played
by the conductor’s attitude. The communication between the conductor and the choir in the process
of creating a musical work depends on the conductor’s abilities, skills and personality, the choir singers’
vocal skills as well as on the regular, relentless work on the conductor’s own and the choir’s development. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | verbal communication | pl_PL |
dc.subject | komunikacja werbalna | pl_PL |
dc.subject | non-verbal communication | pl_PL |
dc.subject | komunikacja niewerbalna | pl_PL |
dc.subject | conductor | pl_PL |
dc.subject | dyrygent | pl_PL |
dc.subject | choir | pl_PL |
dc.subject | chór | pl_PL |
dc.subject | musical work | pl_PL |
dc.subject | dzieło muzyczne | pl_PL |
dc.subject | creation | pl_PL |
dc.subject | kreacja | pl_PL |
dc.title | The communication between conductor and choir in the process of creating a musical work of art | pl_PL |
dc.title.alternative | Komunikacja między dyrygentem a chórem w kreowaniu dzieła muzycznego | pl_PL |
dc.title.alternative | Комунікаційний зв’язок між диригентом і хоровим колективом у процесі роботи над художнім образом твору | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.28925/2518-766X | - |
dc.description.references | 1 K. Komaniecki, Słownik łacińsko – polski PWN Warszawa
1986, 101.
2 B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego,
Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999, 13.
3 See also: A. Zeman, Komunikacja werbalna i niewerbalna
między dyrygentem a chórem. Wybrane zagadnienia. In:Wartości w muzyce. Zarys współczesnych kierunków badań nad wartościami w muzyce. T. 3, ed. J. Uchyła-Zroski, Wyd. UŚ Katowice
2010, 212-219. oraz A. Zeman, Szumy w procesie komunikacji
między dyrygentem a chórem. Wybrane zagadnienia.
In: Konteksty Kształcenia Muzycznego. Zagadnienia ogólne
TOM I, ed. Ewa Kumik i Grażyna Poraj, Wyd. AM im.
Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Łódź 2011, 111, 128.
4 I am engaged in scientific and artistic activities connected
with choir music. Since 2000 I have been conducting
“Melodia” Female Choir which functions in PZKO
in Nawsie, the Czech Republic. I also worked with the Institute
of Music Choir at the subsidiary of the University of Silesia
in Cieszyn (from 2003 to 2006), Polish Singing Ensemble
“Hutnik” in Trzyniec, the Czech Republic (2003-2006),
the Chamber Choir at the National House Cultural Centre
in Cieszyn (Cieszyński Ośrodek Kultury Dom Narodowy, 2nd
conductor, 2004-2009), “Gloriam Dei” Choir at the Institute
of Theology in Bielsko-Biała (2007-2014), see also: http://chormelodia.
webnode.com/o-nas/, https://issuu.com/rajsir/docs/
melodia_web_9558a42f0557dc | pl_PL |
dc.description.references | 5 https://www.bryk.pl/wypracowania/pozosta%C5%82e/
psychologia/24115-charakterystyka_procesu_komunikacji_
interpersonalnej.html
6 http://filharmonia.pl/zespoly-artystyczne/chor-filharmonii-
narodowej/
7 Bronisław Tumiłowicz, Chór to chórmistrz, Wywiad
z profesorem Henrykiem Wojnarowskim, dyrygentem,
kierownikiem Chóru Filharmonii Narodowej. In: Życie
Muzyczne Nr 11/12, Rok Wyd. L, Warszawa, Listopad-
Grudzień, 1997, 28.
9 J. K. Lasocki: Chór, PWM Kraków 1962, 18-19.
10 A. Grochowalski, Dydaktyczno — wychowawcze
funkcje amatorskiego ruchu chóralnego, Akademia Muzyczna
w Poznaniu, 1983, 58.
11 Quoted in: ibid.19-20.
12 B. Tumiłowicz, Chór to chórmistrz — wywiad z
profesorem Henrykiem Wojnarowskim, Życie Muzyczne 1997,
nr 11/12, Rok Wyd. L, Warszawa, Listopad-Grudzień, s. 28. | pl_PL |
dc.description.references | 13 E. Bury, Podstawy techniki dyrygowania. Kraków 1978, s. 13. | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WSiNoE)
|