Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21493
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorZeman, Aleksandra-
dc.date.accessioned2021-09-16T11:09:18Z-
dc.date.available2021-09-16T11:09:18Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citation"Musical Art in Educational Discourse" No. 2 (2017), s. 62-67pl_PL
dc.identifier.issn2518-766X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/21493-
dc.descriptionPraca dyrygenta z zespołem wymaga umiejętności skutecznej komunikacji, by ożyło niepowtarzalne dzieło muzyczne. Komunikacja ta nie jest kwestią słownikowych definicji, ale procesem złożonym, wymagającym umiejętności nadawania i odbierania komunikatów. Począwszy od odczytania zapisu nutowego dzieła, które pozostawia przecież wiele tajników, przez sztukę egzekwowania przemyślanej interpretacji dzieła muzycznego, po komunikację między dyrygentem a słuchaczem za pośrednictwem chóru. Artysta, w tym dyrygent, w swej pracy może badać przestrzeń, w której działa, rozpoznawać ją, a przez to weryfikować i ubogacać. W procesie komunikacji między dyrygentem i chórem wyróżnić możemy trzy ogniwa: nadawcę - dyrygenta, który wysyła komunikat werbalny i niewerbalny, odbiorcę - zespół oraz kod, za pomocą którego następuje przekazanie informacji. Co stanowi o skuteczności komunikacji między dyrygentem i chórem? Niewątpliwie ważną, jak nie kluczową rolę pełni tu postawa dyrygenta. Komunikacja między dyrygentem a chórem w kreowaniu dzieła muzycznego uzależniona jest od zdolności, umiejętności i osobowości dyrygenta, umiejętności wokalnych chórzystów jak i ciągłej, systematycznej, wytrwałej pracy nad rozwojem własnym i zespołu. słowa klucze: komunikacja werbalna, komunikacja niewerbalna, dyrygent, chór, dzieło muzyczne, kreacjapl_PL
dc.description.abstractThe work of a conductor requires the ability of effective communication in order for a unique musical work to come alive. This communication is not a matter of dictionary definitions but a complex process requiring the ability to encode and decode messages. Starting from reading musical score, which still has a lot of hidden information, through the art of carrying out the thoughtful interpretation of the piece, ending up with the communication between the conductor and the listener via the choir, the artist, including the conductor, can explore the space in which they act, identify it and thus verify and enrich it. Three links may be distinguished in the process of communication between the conductor and the choir: the sender — the conductor who sends a verbal and non-verbal message, the receiver — the ensemble and the code by the means of which the information transfer takes place. What determines effective communication between the conductor and the choir? Undoubtedly, an important if not a crucial role is played by the conductor’s attitude. The communication between the conductor and the choir in the process of creating a musical work depends on the conductor’s abilities, skills and personality, the choir singers’ vocal skills as well as on the regular, relentless work on the conductor’s own and the choir’s development.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectverbal communicationpl_PL
dc.subjectkomunikacja werbalnapl_PL
dc.subjectnon-verbal communicationpl_PL
dc.subjectkomunikacja niewerbalnapl_PL
dc.subjectconductorpl_PL
dc.subjectdyrygentpl_PL
dc.subjectchoirpl_PL
dc.subjectchórpl_PL
dc.subjectmusical workpl_PL
dc.subjectdzieło muzycznepl_PL
dc.subjectcreationpl_PL
dc.subjectkreacjapl_PL
dc.titleThe communication between conductor and choir in the process of creating a musical work of artpl_PL
dc.title.alternativeKomunikacja między dyrygentem a chórem w kreowaniu dzieła muzycznegopl_PL
dc.title.alternativeКомунікаційний зв’язок між диригентом і хоровим колективом у процесі роботи над художнім образом творуpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.identifier.doi10.28925/2518-766X-
dc.description.references1 K. Komaniecki, Słownik łacińsko – polski PWN Warszawa 1986, 101. 2 B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999, 13. 3 See also: A. Zeman, Komunikacja werbalna i niewerbalna między dyrygentem a chórem. Wybrane zagadnienia. In:Wartości w muzyce. Zarys współczesnych kierunków badań nad wartościami w muzyce. T. 3, ed. J. Uchyła-Zroski, Wyd. UŚ Katowice 2010, 212-219. oraz A. Zeman, Szumy w procesie komunikacji między dyrygentem a chórem. Wybrane zagadnienia. In: Konteksty Kształcenia Muzycznego. Zagadnienia ogólne TOM I, ed. Ewa Kumik i Grażyna Poraj, Wyd. AM im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Łódź 2011, 111, 128. 4 I am engaged in scientific and artistic activities connected with choir music. Since 2000 I have been conducting “Melodia” Female Choir which functions in PZKO in Nawsie, the Czech Republic. I also worked with the Institute of Music Choir at the subsidiary of the University of Silesia in Cieszyn (from 2003 to 2006), Polish Singing Ensemble “Hutnik” in Trzyniec, the Czech Republic (2003-2006), the Chamber Choir at the National House Cultural Centre in Cieszyn (Cieszyński Ośrodek Kultury Dom Narodowy, 2nd conductor, 2004-2009), “Gloriam Dei” Choir at the Institute of Theology in Bielsko-Biała (2007-2014), see also: http://chormelodia. webnode.com/o-nas/, https://issuu.com/rajsir/docs/ melodia_web_9558a42f0557dcpl_PL
dc.description.references5 https://www.bryk.pl/wypracowania/pozosta%C5%82e/ psychologia/24115-charakterystyka_procesu_komunikacji_ interpersonalnej.html 6 http://filharmonia.pl/zespoly-artystyczne/chor-filharmonii- narodowej/ 7 Bronisław Tumiłowicz, Chór to chórmistrz, Wywiad z profesorem Henrykiem Wojnarowskim, dyrygentem, kierownikiem Chóru Filharmonii Narodowej. In: Życie Muzyczne Nr 11/12, Rok Wyd. L, Warszawa, Listopad- Grudzień, 1997, 28. 9 J. K. Lasocki: Chór, PWM Kraków 1962, 18-19. 10 A. Grochowalski, Dydaktyczno — wychowawcze funkcje amatorskiego ruchu chóralnego, Akademia Muzyczna w Poznaniu, 1983, 58. 11 Quoted in: ibid.19-20. 12 B. Tumiłowicz, Chór to chórmistrz — wywiad z profesorem Henrykiem Wojnarowskim, Życie Muzyczne 1997, nr 11/12, Rok Wyd. L, Warszawa, Listopad-Grudzień, s. 28.pl_PL
dc.description.references13 E. Bury, Podstawy techniki dyrygowania. Kraków 1978, s. 13.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Zeman_The_communication_between_conductor_and_choir_in_the_process_of_creating.pdf430,43 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons