http://hdl.handle.net/20.500.12128/21661
Tytuł: | Literatura jako nauka pomocnicza w nauczaniu geografii |
Tytuł równoległy: | Literature as an Auxiliary Science in Teaching Geography |
Autor: | Gielata, Ireneusz |
Słowa kluczowe: | dydaktyka geografii; literatura; nauczanie; przestrzeń; topografia; proces nauczania |
Data wydania: | 2021 |
Źródło: | "Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova" Vol. 6 (2021), s. 93-103 |
Abstrakt: | artykule omówiono zagadnienie statusu literatury w nauczaniu geografii. Literatura, podobnie jak kartografia, mapuje przestrzeń, nadając jej imiona własne, które pozwalają zobaczyć w przestrzeni swoiste miejsca „zgęstniałego, mnogiego czasu” (Claudio Magris). Literackie mapy wiążą topografię z historią i w ten sposób realizują geopolityczny projekt „myślenia o miejscu, czasie i akcji jako spójnej całości” (Karl Schlögel). Nazwy literackie, takie jak Conradowskie „jądro ciemności” czy mare nostrum, mare monstrum z eseju Dariusza Czai, w dydaktyce geografii potrafią ukazać dramat „nawarstwiania się ziemi i historii” (Magris), dzięki czemu mapa w procesie nauczania może wywoływać katarktyczne doznania, tzn. wyostrzać wzrok, uaktywniać i uwrażliwiać spojrzenie ucznia. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/21661 |
DOI: | 10.17951/en.2021.6.93-103 |
ISSN: | 2451-0491 2543-9340 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Gielata_Literatura_jako_nauka_pomocnicza_w_nauczaniu_geografii.pdf | 346,3 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie Autorstwa 3.0 Polska Creative Commons