Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21661
Tytuł: Literatura jako nauka pomocnicza w nauczaniu geografii
Tytuł równoległy: Literature as an Auxiliary Science in Teaching Geography
Autor: Gielata, Ireneusz
Słowa kluczowe: dydaktyka geografii; literatura; nauczanie; przestrzeń; topografia; proces nauczania
Data wydania: 2021
Źródło: "Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova" Vol. 6 (2021), s. 93-103
Abstrakt: artykule omówiono zagadnienie statusu literatury w nauczaniu geografii. Literatura, podobnie jak kartografia, mapuje przestrzeń, nadając jej imiona własne, które pozwalają zobaczyć w przestrzeni swoiste miejsca „zgęstniałego, mnogiego czasu” (Claudio Magris). Literackie mapy wiążą topografię z historią i w ten sposób realizują geopolityczny projekt „myślenia o miejscu, czasie i akcji jako spójnej całości” (Karl Schlögel). Nazwy literackie, takie jak Conradowskie „jądro ciemności” czy mare nostrum, mare monstrum z eseju Dariusza Czai, w dydaktyce geografii potrafią ukazać dramat „nawarstwiania się ziemi i historii” (Magris), dzięki czemu mapa w procesie nauczania może wywoływać katarktyczne doznania, tzn. wyostrzać wzrok, uaktywniać i uwrażliwiać spojrzenie ucznia.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21661
DOI: 10.17951/en.2021.6.93-103
ISSN: 2451-0491
2543-9340
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Gielata_Literatura_jako_nauka_pomocnicza_w_nauczaniu_geografii.pdf346,3 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie Autorstwa 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons