Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21773
Tytuł: Ciągłość czy zmiana? O powojennym systemie kształcenia nauczycieli na przykładzie województwa śląsko-dąbrowskiego
Tytuł równoległy: Continuity or change? The post-war teacher education system on the example of Silesia-Dąbrowa Voivodship
Autor: Bobik, Bogumiła
Słowa kluczowe: range of years 1945–1961; Upper Silesia; teacher; professional development; ideological changes; school management; przedział lat 1945–1961; Górny Śląsk; nauczyciel; doskonalenie zawodowe; przemiany ideologiczne; kadra kierownicza szkół
Data wydania: 2019
Wydawca: Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Źródło: J. Dubiel (red.), "Myśl o wychowaniu : teorie i zastosowania edukacyjne" (S. 42-58). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Abstrakt: The article concerns changes in the field of teacher education, school management and teacher employment in the years 1945–1961. The example of Silesia-Dąbrowa Voivodship collected in Archi-wum Akt Nowych in Warsaw and Archiwum Państwowe in Katowice was conducted to collect the necessary materials. The analysis of archival data and studies from this period led to the following conclusions: the party membership had become the basis for obtaining positions and promotions, socialist ideology had become an important part of the teacher education system, the feminisation of the profession, gradual departure from regional content resulting from the policy of “people’s rule” and the employment of teachers not associated with the Upper Silesian region continued.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21773
DOI: 10.15584/kpe.2019.7.3
ISBN: 978-83-7996-775-9
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Bobik_ciaglosc_czy_zmiana_o_powojennym.pdf761,62 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons