Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/21773
Tytuł: | Ciągłość czy zmiana? O powojennym systemie kształcenia nauczycieli na przykładzie województwa śląsko-dąbrowskiego |
Tytuł równoległy: | Continuity or change? The post-war teacher education system on the example of Silesia-Dąbrowa Voivodship |
Autor: | Bobik, Bogumiła |
Słowa kluczowe: | range of years 1945–1961; Upper Silesia; teacher; professional development; ideological changes; school management; przedział lat 1945–1961; Górny Śląsk; nauczyciel; doskonalenie zawodowe; przemiany ideologiczne; kadra kierownicza szkół |
Data wydania: | 2019 |
Wydawca: | Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego |
Źródło: | J. Dubiel (red.), "Myśl o wychowaniu : teorie i zastosowania edukacyjne" (S. 42-58). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego |
Abstrakt: | The article concerns changes in the field of teacher education, school management and teacher employment in the years 1945–1961. The example of Silesia-Dąbrowa Voivodship collected in Archi-wum Akt Nowych in Warsaw and Archiwum Państwowe in Katowice was conducted to collect the necessary materials. The analysis of archival data and studies from this period led to the following conclusions: the party membership had become the basis for obtaining positions and promotions, socialist ideology had become an important part of the teacher education system, the feminisation of the profession, gradual departure from regional content resulting from the policy of “people’s rule” and the employment of teachers not associated with the Upper Silesian region continued. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/21773 |
DOI: | 10.15584/kpe.2019.7.3 |
ISBN: | 978-83-7996-775-9 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WNS)
|