Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21989
Tytuł: Identyfikacje narodowe młodzieży akademickiej jako efekt kategoryzowania społecznego na pograniczu polsko-czeskim
Autor: Ogrodzka-Mazur, Ewa
Słowa kluczowe: cultural identity; national identifications; social categorization; university students; Polish-Czech borderland; comparative study; tożsamość kulturowa; identyfikacje narodowe; kategoryzowanie społeczne; młodzież akademicka; pogranicze polsko-czeskie; studium porównawcze
Data wydania: 2021
Źródło: "Edukacja Międzykulturowa" (2021), Nr 15, s. 221-237
Abstrakt: The undertaken discussion addresses the issues of national identifications manifested by university students. In the pedagogical analysis of this subject matter, some theoretical and methodological conceptualizations have been applied, which refer to: Paweł Boski’s theory of the cultural identity based on values and practices in the conditions of bi – and multicultural socialization, Tadeusz Lewowicki’s theory of identity behaviours, and the theory of intergroup contact and mutual intergroup differentiation, which originate from the hypothesis of contact. What has become the basis for outlining the identification processes taking place in the times of current social changes are the comparative studies conducted in 2018–2019 in the Polish-Czech borderland. The analysis and interpretation of the collected empirical material indicate the occurring changes in the field of criterial and correlative identity attributes of Polish and Czech students. They are determined by other factors than family culturalization and socialization, as well as by the assimilation processes that have taken place (in various extents and scopes) in the Polish-Czech borderland.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21989
DOI: 10.15804/em.2021.02.12
ISSN: 2299-4106
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Ogrodzka_Mazur_identyfikacje_narodowe_mlodziezy.pdf1,47 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons