Abstrakt: | Niniejsze badanie przeglądowe ma na celu przedstawienie wcześniejszych badań na temat
strategii uczenia się stosowanych przez studentów studiujących na odległość. Podstawowym źródłem
badań były bazy danych Web of Science, Research Gate i Google Scholar. Przystąpiliśmy
również do kolejnego wyszukiwania w oparciu o częste cytowania z wykorzystaniem wyszukiwarki
internetowej Google.
Zgodnie z celem niniejszego badania, w analizie poszukiwaliśmy odpowiedzi na następujące
pytania badawcze:
1. Jakie strategie uczenia się najczęściej stosują na studiach studenci studiujący na odległość?
2. W związku z którymi czynnikami wpływającymi na efekty uczenia się na odległość są najczęściej
badane strategie uczenia się?
3. Jakie metody badawcze są wykorzystywane do badania strategii uczenia się na odległość?
Doszliśmy do następujących wniosków: W przypadku nauczania na odległość jest ważna pomoc
studentom w rozwijaniu ich kompetencji w zakresie samodzielnego uczenia się, znajomość
różnorodnych strategii uczenia się i refleksyjnego wykorzystania strategii uczenia się, a także rozwijanie repertuaru strategii czytania stosowanych przez studentów. Jednak dla niektórych studentów
uczących się na odległość stosowanie różnych strategii uczenia się może stanowić pewien
problem, ponieważ korzystają jedynie z dość ograniczonego repertuaru strategii uczenia się. Dorośli
studenci używają tylko tych strategii uczenia się, które sprawdziły się w przeszłości i dlatego
są przekonani o ich skuteczności. Najczęściej stosowaną strategią uczenia się w przypadku
uczenia się na odległość jest powtarzanie tekstu własnymi słowami. Dzięki niemu studenci sprawdzają,
czy dobrze zrozumieli tekst, tworzą zestawienie przeglądu informacji na podstawie przeczytanego
tekstu i wykorzystują mnemotechniki.
Badania wykazały, że istnieje związek między stopniem rozwoju poznawczego a stosowaniem
szerszego repertuaru strategii uczenia się. Stwierdzono, że skuteczność uczenia się i stosowanie
szerszego repertuaru strategii uczenia się jest ściśle związana z nastrojem ucznia, pewnością
siebie i wytrwałością.
W badaniach strategii uczenia się są stosowane ilościowe i jakościowe metody badawcze, jednak
najczęściej stosowane są metody mieszane. |