Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21995
Tytuł: Learning strategies applied by university students in distance learning
Autor: Zormanová, Lucie
Słowa kluczowe: strategie uczenia się; kształcenie na odległość; narzędzia wspierające współpracę; strategie metapoznawcze; motywacja; estrategias de aprendizaje; aprendizaje a distancia; herramientas de apoyo a la cooperación; estrategias metacognitivas; motivación
Data wydania: 2021
Źródło: "International Journal of Research in E-learning " (2021), Vol. 7, iss. 1, s. 1-20
Abstrakt: Niniejsze badanie przeglądowe ma na celu przedstawienie wcześniejszych badań na temat strategii uczenia się stosowanych przez studentów studiujących na odległość. Podstawowym źródłem badań były bazy danych Web of Science, Research Gate i Google Scholar. Przystąpiliśmy również do kolejnego wyszukiwania w oparciu o częste cytowania z wykorzystaniem wyszukiwarki internetowej Google. Zgodnie z celem niniejszego badania, w analizie poszukiwaliśmy odpowiedzi na następujące pytania badawcze: 1. Jakie strategie uczenia się najczęściej stosują na studiach studenci studiujący na odległość? 2. W związku z którymi czynnikami wpływającymi na efekty uczenia się na odległość są najczęściej badane strategie uczenia się? 3. Jakie metody badawcze są wykorzystywane do badania strategii uczenia się na odległość? Doszliśmy do następujących wniosków: W przypadku nauczania na odległość jest ważna pomoc studentom w rozwijaniu ich kompetencji w zakresie samodzielnego uczenia się, znajomość różnorodnych strategii uczenia się i refleksyjnego wykorzystania strategii uczenia się, a także rozwijanie repertuaru strategii czytania stosowanych przez studentów. Jednak dla niektórych studentów uczących się na odległość stosowanie różnych strategii uczenia się może stanowić pewien problem, ponieważ korzystają jedynie z dość ograniczonego repertuaru strategii uczenia się. Dorośli studenci używają tylko tych strategii uczenia się, które sprawdziły się w przeszłości i dlatego są przekonani o ich skuteczności. Najczęściej stosowaną strategią uczenia się w przypadku uczenia się na odległość jest powtarzanie tekstu własnymi słowami. Dzięki niemu studenci sprawdzają, czy dobrze zrozumieli tekst, tworzą zestawienie przeglądu informacji na podstawie przeczytanego tekstu i wykorzystują mnemotechniki. Badania wykazały, że istnieje związek między stopniem rozwoju poznawczego a stosowaniem szerszego repertuaru strategii uczenia się. Stwierdzono, że skuteczność uczenia się i stosowanie szerszego repertuaru strategii uczenia się jest ściśle związana z nastrojem ucznia, pewnością siebie i wytrwałością. W badaniach strategii uczenia się są stosowane ilościowe i jakościowe metody badawcze, jednak najczęściej stosowane są metody mieszane.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21995
DOI: 10.31261/IJREL.2021.7.1.04
ISSN: 2543-6155
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Zormanova_learning_strategies_applied.pdf696,92 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons