DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Kita, Barbara | - |
dc.date.accessioned | 2021-12-06T13:47:33Z | - |
dc.date.available | 2021-12-06T13:47:33Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | "Kwartalnik Filmowy" Nr 115 (2021), s. 62-80 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 0452-9502 | - |
dc.identifier.issn | 2719-2725 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/22033 | - |
dc.description.abstract | Tekst stanowi refleksję na temat wzajemnych relacji Hitchcocka,
Markera i Godarda. Główną ideą artykułu jest dostrzeżenie
istotnego wpływu tego pierwszego na obu
francuskich artystów, który w proponowanym ujęciu przejawia
się w oddziaływaniu Zawrotu głowy (1958) na Pomost
(1962), Bez słońca (1983) oraz Immemory (1997) Markera,
a także na Nową falę (1990) i Historie kina (1988-1998) Godarda.
Autorka zauważa, że francuscy reżyserzy wykorzystali
ten sam film Hitchcocka, ale w nieco odmienny sposób.
Obaj zaakcentowali uniwersalność opowieści o pamięci/zapominaniu
oraz docenili kunszt twórcy thrillera, który był
doskonałym, czułym na obraz stylistą. Jednak każdy z nich
na swój sposób kreował postać Hitchcocka w swych dziełach.
Marker podkreślał umiejętność manipulowania czasem
i przestrzenią, doskonałość niemal ascetycznej formy
zawartej w Hitchcockowskich prostych obrazach. Godard
polegał zaś na Hitchcocku jako na mistrzu kina, następcy
wielkich malarzy, który wywierał na publiczność ogromny
wpływ dzięki umiejętności opowiadania filmowych historii
obrazami. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Alfred Hitchcock | pl_PL |
dc.subject | Chris Marker | pl_PL |
dc.subject | Jean-Luc Godard | pl_PL |
dc.subject | pamięć | pl_PL |
dc.subject | obraz | pl_PL |
dc.title | W parku sekwoi : Hitchcock/Marker/Godard | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.36744/kf.850 | - |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.)
|