Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/22237
Tytuł: Językowe rytuały fatyczne w publikacjach edukacyjnych
Autor: Bortliczek, Małgorzata
Słowa kluczowe: nadawca; odbiorca; rytuały fatyczne; kontakt; wspólnota fatyczna; „my” inkluzywne; pluralis modestiae; sender; recipient; communication; phatic rituals; phatic community; inclusive “us”
Data wydania: 2021
Źródło: "Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce" (2021), nr 4, s. 81-92
Abstrakt: The paper includes an analysis of selected educational publications addressed to children who learn to read, as well as to learners who develop their knowledge about language. The aim of the analysis is to answer the following questions: What linguistic phatic rituals are present in the analysed texts? How can cognitive, linguistic and social distance be minimalised or maximalised among the participants of an educational discourse? A descriptive approach presented in this paper refers to linguistic and stylistic manners of forming a phatic community, first of all in communication with children who learn to read and with learners who can read on their own. The analysis intends to indicate the means that serve to develop a phatic community and to capture the characteristic features for the phatic rituals due to the recipient’s status.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/22237
DOI: 10.35765/eetp.2021.1662.06
ISSN: 2353-7787
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Bortliczek_jezykowe_rytualy_fatyczne_w_opracowaniach.pdf400,33 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons