DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Budzik, Justyna Hanna | - |
dc.date.accessioned | 2022-01-13T14:24:14Z | - |
dc.date.available | 2022-01-13T14:24:14Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | "Postscriptum Polonistyczne" T. 28, nr 2 (2021), s. 1-15 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2353-9844 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/22297 | - |
dc.description.abstract | W artykule skupiam się na możliwości wykorzystania plakatów Ryszarda Kai z serii Plakat – Polska na zajęciach z języka
polskiego jako obcego (drugiego), ze szczególnym uwzględnieniem problematyki ekologicznej: katastrofy klimatycznej i zaśmiecenia
planety. Wybrałam plakaty Kai, ponieważ cieszą się one ogromną popularnością wśród turystów odwiedzających
Polskę, są cenione przez historyków i krytyków sztuki, a ponadto widzę w nich potencjał dydaktyczny wart wykorzystania
w nauczaniu języka i kultury polskiej. W artykule opisuję własne doświadczenia dydaktyczne, przedstawiam propozycje ćwiczeń
językowych i komunikacyjnych oraz sugestie zagadnień kulturoznawczych, które mogą zostać poruszone na zajęciach
jpjo na różnych poziomach zaawansowania. Wybrałam 10 obrazów związanych z obszarem nadmorskim: Bałtyk, Sopot,
Chałupy, Ustka, Krynica Morska, Kąty Rybackie, Żuławy, Nadmorze, Łeba oraz Zalew Wiślany. Na początku artykułu przybliżam
sylwetkę artysty. Następnie wskazuję miejsce plakatu w edukacji, zwracając szczególną uwagę na możliwość użycia teorii
metafory kognitywnej w odniesieniu do analizy i interpretacji plakatów. Analizę i interpretację wybranych plakatów oraz
proponowane ćwiczenia językowe wpisuję w nurt humanistyki ekologicznej. Artykuł może być pomocny dla lektorów jpjo,
ponieważ zawiera propozycje konkretnych poleceń, ponadto wskazuje na możliwości łączenia treści zawartych w programach
nauczania z dyskusją o aktualnych problemach. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | humanistyka ekologiczna | pl_PL |
dc.subject | plakat | pl_PL |
dc.subject | antropocen | pl_PL |
dc.subject | glottodydaktyka polonistyczna | pl_PL |
dc.title | Plakat - Polska Ryszarda Kai: o krajobrazach i ekologii w nauczaniu języka polskiego jako obcego | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.31261/PS_P.2021.28.06 | - |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.)
|