Abstrakt: | The paper aims to show how the traditions of science fiction and, above all, invasion
literature provide the ideological background for reading Andrew Hunter Murray’s
The Last Day as a novel about Brexit. As it draws on anxious visions of the future,
in which the enemy lurks around every corner, and the only salvation is complete
isolation from the world, Murray’s work is read here as a Brexit dream come true,
in which Britain is once again great, independent and uncontaminated by foreign
elements. By evoking the myths that focus only on glory and conveniently “forget”
the dark sides of the empire, the novel demonstrates that the fantasies of the past
are as distant as the fantasies of the future; the loss of the world that never was is
reworked in The Last Day into the loss of ecologically viable planet.
Artykuł ma na celu ukazać, w jaki sposób tradycje science fiction, a przede wszystkim
literatury inwazji, stanowią ideologiczne tło dla lektury The Last Day Andrew
Hunter Murraya jako powieści o brexicie. Opierając się na niepokojących wizjach
przyszłości, w których wróg czai się za każdym rogiem, a jedynym ratunkiem jest
całkowita izolacja od świata, książka Murraya jest tu odczytywana jako brexitowe
spełnienie marzeń, w których Brytania znów jest wielka, niezależna i niezanieczyszczona
obcym elementem. Przywołując mity, które koncentrują się wyłącznie
na chwale i wygodnie „zapominają” o ciemnych stronach imperium, powieść pokazuje, że fantazje przeszłości są tak odległe jak fantazje przyszłości, a utrata
świata, którego nigdy nie było, staje się analogią do utraty planety, na której wciąż
możliwe jest życie. |