Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/22480
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKajfosz, Jan-
dc.date.accessioned2022-02-02T06:36:23Z-
dc.date.available2022-02-02T06:36:23Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationS. Stanoev, V. Baeva, V. Penchev, V. Toncheva, I. Kolarska (red.), "Wandering ideas on the paths of humanities : studies in folkloristics, cultural anthropology and slavistics in honour of assoc. prof. dr Katya Mihaylova : in two volumes. Vol. 2" (S. 320-334). Sofia : Prof. Marin Drinov Publishing House of the Bulgarian Academy of Sciencespl_PL
dc.identifier.isbn978-619-245-035-9-
dc.identifier.urihttps://press.bas.bg/en/eBooks-105/show-106(42)-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/22480-
dc.description.abstractThe aim of the paper is to identify pragmatic and ideological dimension of folklore. The author (referring i.a. to A. Gramsci, B. Malinowski and R. Barthes) reflects on the manner in which folklore narratives are being legitimmised as true representations of past events. In the same way he raises the question how folklore narratives participate in constitution of experiences, beliefs and cognitive (noetic and behavioural) habits of its agents, how folklore participates in the social construction of reality. The notion of folklore relates here – in accordance with propositions of P. G. Bogatyrev and R. Jakobson – to poetic texts aimed at la langue. Such texts are conventional in the sense that their semantic structures are broadly reproduced inside a communicative society. Celem artykułu jest zidentyfikowanie pragmatycznego i ideologicznego wymiaru folkloru. Autor (przywołując między innymi A. Gramsciego, B. Malinowskiego i R. Barthes’a) rozpatruje sposób, w jaki narracje folklorystyczne są uprawomacniane jako prawdziwe relacje o byłych zdarzeniach. Jednocześnie stawiane jest tu pytanie, w jaki sposób narracje folklorystyczne uczestniczą w kształtowaniu się ludzkich doświadczeń, przekonań oraz kognitywnych (poznawczych i działaniowych) nawyków, w jaki sposób folklor bierze udział w społecznym konstruowaniu rzeczywistości. Pojęcie folkloru odnosi się tutaj – zgodnie z propozycjami P. G. Bogatyriewa i R. Jakobsona – do tekstów poetyckich zorientowanych na langue. Podobne teksty są konwencjonalne w tym sensie, że ich struktury znaczeniowe na szerszą skalę są reprodukowane w ramach określonej społeczności komunikacyjnej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherSofia : Prof. Marin Drinov Publishing House of the Bulgarian Academy of Sciencespl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/*
dc.subjectfolklor narracyjnypl_PL
dc.subjectmitpl_PL
dc.subjectpragmatykapl_PL
dc.subjectprzekonaniapl_PL
dc.subjectideologiapl_PL
dc.subjectlegitymizacjapl_PL
dc.subjectnarrative folklorepl_PL
dc.subjectmythpl_PL
dc.subjectpragmaticspl_PL
dc.subjectbeliefspl_PL
dc.subjectideologypl_PL
dc.subjectlegitimisationpl_PL
dc.titleO pragmatycznym i ideologicznym wymiarze folklorupl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
dc.description.referencesAlthusser, Louis 2017: Ideologie i aparaty ideologiczne państwa. – http://www.nowakrytyka.pl/pl/Ksiazki/Ksiazki_on-line/?id=888 (12.04.2017). Barthes, Roland 2000: Mitologie. Tłum. Adam Dziadek. Warszawa: Wydawnictwo KR Bartmiński, Jerzy et al. 1996: Słownik stereotypów i symboli ludowych. Koncepcja całości i redakcja Jerzy Bartmiński. Zastępca redaktora Stanisława Niebrzegowska. T. 1. Kosmos. 1. Niebo, światła niebieskie, ogień, kamienie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Bartmiński, Jerzy 2007: Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Berger, Peter L., Thomas Luckmann 1999: Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Tłum. Jiří Svoboda. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. Bogatyriew, Piotr G., Roman Jakobson 1973: Folklor jako specyficzna forma twórczości. – Literatura Ludowa 3, 28–41. Bourdieu, Pierre 2008: Zmysł praktyczny. Tłum. Maciej Falski. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Bourdieu, Pierre, Loïc J. D. Wacquant 2001: Zaproszenie do socjologii refleksyjnej. Tłum. Anna Sawisz. Warszawa: Oficyna Naukowa. Deleuze, Gilles 1996: Foucault. Tłum. Čestmír Pelikán. Praha: Herrmann. Douglas, Mary 2007: Czystość i zmaza. Tłum. Marta Bucholc. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Durkheim, Émile 1990: Elementarne formy życia religijnego. System totemiczny w Australii. Tłum. Anna Zadrożyńska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Eliade, Mircea 1993: Traktat o historii religii. Tłum. Jan Wierusz-Kowalski. Łódź: Wydawnictwo OPUS. Gramsci, Antonio 1994: Gefängnishefte, Kritische Gesamtausgabe. Bd. 6. Philosophie der Praxis. Hefte 10 und 11. Tłum. Wolfgang Fritz Haug. Hamburg: Argument. Haar, Gerrie ter 2007: Imagining Evil: Witchcraft Beliefs and Accusations in Contemporary Africa. Trenton NJ: Africa World Press. Holubová, Václava 2000: Slovo folklor v současném úzu. – Naše řeč 83 (4), 218–219. Kajfosz, Jan 2011: Folklor jako tekst w obiegu i jego potencjał konstruowania rzeczywistości. – W: Nowe konteksty badań folklorystycznych. Red. naukowa Janina Hajduk-Nijakowska, Teresa Smolińska. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 53–77. Kajfosz, Jan 2013: Faktoid i mistyfikacja w nowych mediach, czyli o stra tegiach czarowania umysłu. – W: Netlor. Wiedza cyfrowych tubylców. Pod red. Piotra Grochowskiego. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 65–90. Kajfosz, Jan 2015: Folklorystyczna uroczystość, czyli o pewnym kogni tywnym mechanizmie budowania potęgi historycznego chłopa. – W: W krainie metarefleksji. Księga poświęcona profesorowi Czesławowi Robotyckiemu. Pod red. Janusza Barańskiego, Moniki Golonki-Czajkowskiej i Anny Niedźwiedź. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 250–261. Kowalski, Piotr 1998: Leksykon znaki świata. Omen, przesąd, znaczenie. Warszawa–Wrocław: Wydawnictwa Naukowe PWN. Krawczyk-Wasilewska, Violetta 1986: Współczesna wiedza o folklorze. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza. Lyotard, Jean François 1997: Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy. Tłum. Małgorzata Kowalska i Jacek Migasiński. Warszawa: Fundacja „Aletheia”. Malinowski, Bronisław 2004: Mit w psychice człowieka pierwotnego. Tłum. Barbara Leś. – W: Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów. Pod red. Grzegorza Godlewskiego, Andrzeja Mencwela i Rocha Sulimy. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 229–239. Merton, Robert K. 1995: The Thomas Theorem and The Matthew Effect. – Social Forces 74 (2), 379–424. Niebrzegowska-Bartmińska, Stanisława 2007: Wzorce tekstów ustnych w perspektywie etnolingwistycznej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Ong, Walter Jackson 1992: Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii. Tłum. Józef Japola. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Sulima, Roch 2005: Folklorystyka jako antropologia słowa mówionego. – W: Polonistyka w przebudowie. Literaturoznawstwo – wiedza o języku – wiedza o kulturze – edukacja. T. 1. Pod red. Małgorzaty Czermińskiej. Kraków: Universitas. Szczepański, Jan 2013: Korzeniami wrosłem w ziemię. Ustroń: Galeria „Na Gojach”.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Kajfosz_O_pragmatycznym_i_ideologicznym_wymiarze_folkloru.pdf523,68 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons